“Hoi Silvia, ik heb je boek helemaal gelezen. Goed boek! Leest gemakkelijk met vele echte gebeurtenissen die je doel onderstrepen. Dit boek hoort op de boekenlijst van pabostudenten, lerarenopleidingen/universiteiten en in de boekenkast van elke docent om zo de beste school- en studiekansen aan onze kinderen te geven. Ik zou zeggen: Verplicht boek voor pabostudenten en onderwijsgevenden. Natuurlijk in samenwerking met mensen zoals jij (logopedist/dyslexiespecialist), orthopedagogen/psychologen gespecialiseerd in dyslexie, docenten en ouders.
Eigenwijs en je metafoorgebruik
Verder vind ik het voorbeeld van jullie M.O.L.( Moeilijk opvoedbare Luna) wel leuk. Volgens mij kan die teckel het woord ‘hondenfietsmandje’ niet spellen en daarom staat ze er dus niet voor open. Een mooi voorbeeld van eigenwijsheid. Ik weet het gewoon beter en ga dus niet in overleg met jullie.
Veel succes met je boek en ik hoop dat het gretig aftrek vindt. De leerlingen maar ook de inhoud van het boek en ons onderwijs verdienen dit!”
“Verplicht dit boek voor pabostudenten en onderwijsgevenden”
Een ongevraagde boekbeoordeling. Volkomen verrast door dit appje van een ouder die een paar maanden geleden hoorde van mijn boek en spontaan beloofde het te kopen. Zijn kinderen zijn inmiddels al lang volwassen. Ook al waren hun ervaringen niet in het boek verwerkt, er bleken genoeg herkenningspunten. Vooral de gebruikte metafoor die als een rode draad door het boek loopt, sloeg duidelijk aan.
Het onderzoeksrapport van de orthopedagoog/psycholoog
Op een warme, zomerse avond reed ik jaren geleden met hen mee op hun verzoek. Ze hadden een gesprek met de orthopedagoog over de uitslag van het onderzoeksrapport van een van hun kinderen. Heel verrassend dat ook de directeur van de school was uitgenodigd en bereid was om te komen.
Een degelijk onderbouwd rapport met uitslagen die er niet om logen. Dit kind had veel in haar mars, maar kreeg volgens de orthopedagoog niet een passend antwoord van school om haar talenten tot bloei te laten komen. Dat moest echt anders, aldus de orthopedagoog.
Beloftes zijn zo sterk als de zwakste schakel
Positief ook dat de leraar in kwestie zich inzette om alle adviezen uit het rapport ter harte te nemen.
Helaas hebben we altijd te maken met zwakke schakels in het geheel. Het jaar daarop was er minder aandacht voor de adviezen van de orthopedagoog. Ouders, hun kind en ik maakten er samen het beste van en hoewel het zoveel beter zou kunnen verlopen als we eendrachtig alle adviezen consequent in de praktijk zouden brengen, is het soms niet anders.
Doorzettingsvermogen en de steun van ouders
Inmiddels is hun kind volwassen. Ze heeft ondanks de tegenwerking (mede dankzij intelligentie en veel doorzettingsvermogen)alles bereikt wat ze wilde. Met een Master op zak en een mooie baan ligt de toekomst voor haar open.
Wil je dit boek ook ‘van kaft tot kaft’ lezen?
Dyslexie en onderwijs: op zoek naar jouw puzzelstuk – Gelijke behandeling leidt niet tot gelijke kansen!
Onder andere te bestellen bij Boekscout bestel hier
Of met dit ISBN: 978-94-646-8370-7 in elke (digitale) boekhandel!
Meer lezen?
https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/de-passende-pleister-voor-jouw-dyslexiewond/