Rust, regelmaat, reinheid bij dyslexiebegeleiding

Rust, regelmaat, reinheid bij dyslexiebegeleiding

“Rust, regelmaat en reinheid,” antwoordde ik als kersverse moeder op de belangstellende vraag van mijn moeder. We spraken over het bezoek met de oudste aan het consultatiebureau. Het zal vast gegaan zijn over het omgaan met te veel prikkels waar de ene baby nou eenmaal meer last van heeft dan de andere baby.
“Niets nieuws onder de zon dus,” constateerde ze met een olijke glimlach.

Niets nieuws onder de zon

Inderdaad: rust, regelmaat en reinheid, zo simpel en toch… het kan niet vaak genoeg herhaald worden en bepaald niet alleen als het om baby’s gaat. Tijdens elk mensenleven komt het steeds weer als rode draad terug. In de opvoeding, op school, studie of tijdens ziekte…

Rust, regelmaat en reinheid op de (basis)school

Die laatste van de drie is dan misschien niet altijd perse letterlijk te nemen. Hoewel… We kennen het gezegde: ‘een opgeruimd huis zorgt voor een opgeruimde geest.’
Voorbeelden van de drie R’s?
Rust: Op school bijvoorbeeld. Hoe heerlijk is het als er na een pauze weer een oase van rust is in het gebouw, in de klas en daarom in ieders hoofd. Rust om zich te concentreren.
Regelmaat dat wil zeggen: weten dat iets een terugkerend moment is in een week, dag of tijdens een les.
Reinheid? Misschien in dit soort situaties geen afleidende prikkels. Zoals een opgeruimde, schone omgeving, een leeg bureau en de afwezigheid van een afleidende telefoon of straatgeluiden.

Rust, regelmaat en reinheid bij dyslexiebegeleiding

“Oh ja, de remedial teaching voor Nederlands is gestopt. Nu zou ze het zonder de remedial teacher moeten kunnen redden, “ deelde haar moeder terloops mee aan het einde van de afspraak.
Een paar weken geleden vertelde ze nog dat haar dochter met dyslexie ook begeleiding kreeg op school en we ons konden beperken tot de algemene studievaardigheden en de vreemde talen. Via school zou (tijdens schooltijd) de remedial teacher van school het Nederlands begeleiden.
Op mijn verbaasde blik, vervolgde ze onzeker:”Misschien moeten we  toch maar weer tijd voor Nederlands inplannen, want iedereen die nog problemen heeft, moet dan maar naar een lager schooltype, heb ik begrepen.”

Dyslexiebegeleiding op school tijdens schooltijd

Het klinkt leerlingen en ouders vaak als muziek in de oren. Ook wat betreft het kostenplaatje klinkt het aantrekkelijk. Zo zie ik dan geregeld scholieren uit mijn praktijk verdwijnen, maar ook na verloop van tijd weer terugkomen. Steeds weer een dilemma om hier mee om te gaan. Uiteindelijk heb ik in de ogen van ouders ook financiële belangen als ik ze zou overtuigen bij mij te blijven. Een andere categorie zoals het voorbeeld hierboven, verdeelt de taken (tijdelijk) tussen de remedial teacher op school en mij en er is de categorie die zonder er woorden aan vuil te maken, trouw blijft aan ons stramien van rust, regelmaat en ‘reinheid’. De categorie die de remedial teacher van school vooral te hulp vraagt bij organisatorische zaken rondom dyslexie en daarbij hoort dan ook de voorlichting aan de collega-docenten over dyslexie.

Het is niet alles goud wat er blinkt…

Hoe aantrekkelijk ook qua kostenplaatje en geen ‘rompslomp’ na school; het lijkt mooier dan het is.
Remedial teaching op school is een groot goed om alle docenten steeds weer te motiveren en te informeren over leerlingen met ( tijdelijke) leerproblemen en daarnaast hoe om te gaan met die leerlingen met onder andere dyslexie.
Voor het daadwerkelijk begeleiden van leerlingen met dyslexie zijn er toch bedenkingen want:
Wanneer vindt die begeleiding plaats?
Ten koste van welke lessen?
Hoeveel tijd is er wekelijks voor ingepland en hoelang kan dit gerealiseerd worden?
Is er continuïteit in die begeleiding?

Naar aanleiding van een post over rust regelmaat en reinheid (in de post ging het over de middelbare school) op LinkedIn, plaatste ik in een reactie een pleidooi om dyslexiebegeleiding na schooltijd te laten gebeuren.

Reacties op pleidooi voor begeleiding na school

Veelzeggende reacties volgden, waarbij de meningen gebaseerd waren op basis- en middelbare schoolervaringen:

  • “Dus terwijl alle andere kinderen lekker spelen, wordt het kind met dyslexie gestraft met begeleiding buiten schooltijd? Dyslexie begeleiding is iets anders dan RT.”
  • “Ik denk dat dyslexiebegeleiding erg belangrijk is, maar in de praktijk merk ik helaas dat deze leerlingen (doordat het lastig organiseren is), vaak belangrijke lessen missen in de klas door de tijdstippen van deze begeleiding. En wanneer het buiten schooltijd plaatsvindt, gaat het ten koste van momenten waarop ze met andere kinderen kunnen spelen. Dit is voor veel ouders en leerlingen reden om dit niet te willen. Dus vanuit PO context zijn er een aantal haken en ogen aan de begeleiding. VO is wellicht een ander verhaal.”
    Of:
  • “Helemaal waar. Vaak worden die NPO** gelden ook nog eens ingezet om leerlingen buiten de klas in kleine groepjes te helpen (onderwijsassistent, RT, etc). Hierdoor missen ze niet alleen vaak belangrijke lesstof in de klas, maar de leerkracht verliest het zicht op de ontwikkeling van het kind.”
  • “Oh zo mee eens. Ik lees de agenda voor komende week: excursie, challenge, taaldorp, coc voorlichting, halve marathon, dag van Spaanse taal, galadiner en afsluiting examenklassen. En dan verbaasd zijn over onrust op school…”

De ervaringen van de terugkomers?

Ze komen aardig overeen met de reacties op LinkedIn hierboven.

Wat betreft rust:
De begeleiding door de remedial teacher was maar van korte duur, want ze had te weinig uren of te veel leerlingen. Voor herhaling was geen tijd, het ging vaak te snel en bovendien was de begeleiding maar voor een korte termijn. Meestal gedurende de les van dat vak en dan werd juist die laatste informatie vaak gemist. Dat zorgde voor veel onrust bij de scholier in kwestie.
Wat betreft de regelmaat:
Afspraken waren niet als vanzelfsprekend wekelijks gepland, want soms was daarvoor geen tijd, vanwege andere activiteiten.
Reinheid?
Afhankelijk van gebouw en de faciliteiten voor de remedial teacher.

Rust, regelmaat en reinheid bij dyslexiebegeleiding?

Het heeft een prijskaartje net zoals het voor jonge ouders een  prijskaartje heeft. Het goed organiseren van werk, gezin en misschien nog andere verplichtingen om een gezonde balans te vinden voor die rust, regelmaat en reinheid. Het gaat niet vanzelf en vraagt behoorlijk wat van ouders. Wat het oplevert? Een gezonde, tevreden baby, zelf rust hebben wat een belangrijke voorwaarde is en een goede basis meegeven voor het latere (studie)leven.
Die glimlach en opmerking: “Er is dus niets nieuws onder de zon.”
Zij wist, wat ik nog moest ontdekken en daarna ook meenam in mijn opvoedende taak en in mijn werk, zoals in het boek hieronder beschreven wordt: *

Voor diegenen die al bij voorbaat negatief reageren en denken in problemen?
Voor degene die denkt dat het zielig is om leerlingen na schooltijd te begeleiden? Bekijk zeker ook die andere kant van de medaille!

Denk in kansen en niet in problemen en hopelijk stel je je standpunt bij na het lezen van dit boek:

Dyslexie en onderwijs: op zoek naar jouw puzzelstuk – Gelijke behandeling leidt niet tot gelijke kansen!
Onder andere te bestellen bij Boekscout bestelhier
Of met dit ISBN: 978-94-646-8370-7 in elke (digitale) boekhandel!

Meer lezen zoals over een logische spellingopbouw? https://www.spellingprof.nl

https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/dyslexiebegeleiding-overhevelen-naar-het-onderwijs/

Informatie over NPO gelden?**https://www.nponderwijs.nl/documenten/publicaties/2022/04/22/informatietool-bedragen-per-school

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *