Alles ontdekken, je wereld groter maken… vanaf de geboorte ‘stap voor stap’ mijlpaaltjes en mijlpalen op weg naar een zelfstandig leven. Wie herkent als ouder niet die eerste grote fysieke mijlpaal? De eerste stapjes van je kind of daarvoor het kruipen. Afhankelijk van de ontdekkingsdrift van je kind, de ontdekking dat je hiermee het instrument hebt gevonden om alleen op pad te gaan? De ontwikkelingsfasen zoals ik die destijds als student logopedie moest leren afkomstig van de psycholoog Piaget* om uiteindelijk tot de volwassen taal te komen. De relatie met de omgevingsfactoren bij leesniveau en leesplezier en taal konden daarbij niet ontbreken.
Omgevingsfactoren bij leesniveau en leesplezier
In het verlengde daarvan een aantal fases verder de ontdekking dat op papier tekens staan, waarmee papa en mama woorden, zinnen en zelfs verhalen maken. Verhalen die ze dan voorlazen voor het slapen gaan. Een feest zijn die voorleesmomenten, maar doet elke ouder dat?
De rol van de omgeving in de opvoeding
De teleurstelling als mama of papa stopt met lezen omdat jij nu echt naar bed moet. Je nieuwsgierigheid om… en daar komt het weer: zelfstandig dat boek te wilenl lezen. Zelfs stiekem onder je deken met een zaklamp. Daar gaat natuurlijk wat oefenen aan vooraf… maar wordt elk kind daartoe uitgedaagd door de omgeving?
De rol van de omgeving bij leesniveau en leesplezier
Hoe rijmt die nieuwsgierigheid naar nieuwe vaardigheden zich met het afnemende leesniveau? Hoe zit dat met leesplezier?
De invloed van de omgeving op gedrag
Daarvoor kennen ze in de psychologie een naam Behaviorisme met tal van stromingen die zoals meer onderwerpen soms worden ingehaald door nieuwe inzichten en dan plots weer een opleving krijgt.
Een constante factor?
We zien het in de praktijk steeds terug zoals in de opvoeding.Wat denk je van als je:
- netjes je bord leeg eet, krijg je als beloning een toetje
- lief bent, mag je misschien wat langer opblijven…
Behaviourisme* op school:
- het punten of stickersysteem bij goede prestaties
- het nablijven bij ongewenst gedrag
- tal van variaties op gewenst en ongewenst gedrag.
Die invloedrijke omgeving
Met andere woorden: je omgeving ‘kneedt en vormt’ je tot een bepaald ‘resultaat’. Houd dat in gedachte en dan komt de vraag:
- hoe komt het dat het lees- en spellingniveau al decennialang achteruit gaat?
- wat gaat er dan (onbedoeld en ongewenst) mis rond die onderwijsvorm?
- rond die dagelijke voorleesmomenten thuis?
- hoe komt het dat sommige leerlingen ondanks/dankzij die omgevingsfactoren toch tot een goed of voldoende niveau komen, maar heel veel klasgenoten niet?
Een mogelijke belangrijke oorzaak van afnemend leesniveau en leesplezier
In mijn boek wordt een vraag gesteld over een mogelijke rode draad als oorzaak met verstrekkende gevolgen rond leesonderwijs en leesplezier en dit al enige decennia. In combinatie met de waargebeurde vertelde ervaringen en met de gedachtegang rond Behaviouristische stromingen valt er wat te zeggen voor een andere padagogische wind! In ieder geval op het gebied van lezen en spelling.
Dyslexie en onderwijs: op zoek naar jouw puzzelstuk – Gelijke behandeling leidt niet tot gelijke kansen!
Een boek dat uitnodigt tot reflectie, tot een open dialoog dat zich niet meer mag beperken tot de onderwijswereld alleen!
Interesse in het boek waarin nog veel meer praktische informatie staat? je kunt het direct bij de uitgever bestellen hier
of met deze gegevens bij elke (digitale)boekhandel!Genre: Gezondheid & Persoonlijke ontwikkeling
Omvang: 16 x 24 cm
ISBN: 978-94-646-8370-7
Aantal pagina’s: 266
Prijs: € 22,99
Meer lezen over leesniveau verhogen?
https://www/logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/hogere-leesverwachting-levert-hoger-leesdoel/
Jean Piaget*: een Zwitserse psycholoog die de cognitieve psychologische ontwikkeling van kinderen bestudeerde.
Behaviourisme*: Diverse stromingen met als gemeenschappelijke kenmerk: de invloed van de omgeving op het individu.