Lage verwachtingen, lage doelen en hoge verwachtingen automatisch hogere doelen
Lang geleden hing ik eens op het prikbord in mijn wachtkamer de volgende spreuk: “Lage verwachtingen leiden tot lage doelen en hoge verwachtingen? Precies, tot hoge doelen! Welk doel kiest u voor uzelf of uw kind waarmee u mijn hulp vraagt? Het maakte niet uit met welke logopedische klacht ze binnen kwamen, maar oh wat een verschil in positieve energie ondervind je als je voor realistische (hoge) doelen kiest.
Hoe komt het leesniveau zo bedroevend laag?
Lijkt het maar zo of is het onderwerp de laatste tijd erg vaak in het nieuws? Het leesniveau in Nederlands is bedroevend laag. Op LinkedIn zag ik het onlangs weer voorbijkomen*. Voor belangstellenden onderaan de blog de link naar het volledige rapport. Benieuwd naar de relatie met: Verbetering lees- en spellingniveau goed voor leerlingen met dyslexie? Lees dan vooral door!
Het citaat “je wordt als leerling lui…”
Scannend en scrollend viel mijn blik op het volgende citaat en oh wat was die opmerking ‘raak’! Vooral in relatie tot mijn ervaringen als dyslexiespecialist rond de opvattingen van leesonderwijs bij leerlingen met dyslexie. Het citaat uit het rapport was van: Carla Sanders, adviseur onderwijs, kwaliteit en innovatie, PCOU en luidde als volgt:
“Je wordt als leerling vanzelf lui als je vastzit in zo’n groepje en dat is zeker niet bevorderlijk voor het leesniveau. Het is belangrijk om hoge verwachtingen te behouden ten aanzien van de prestaties van iedere leerling.”
Waar wringt de (dyslexie) schoen?
De ervaringen van onder andere leerlingen met dyslexie in mijn onlangs verschenen boek rond dit onderwerp? Te triest voor woorden en in het boek vertel ik via al die ervaringen onder andere waar de schoen wringt! Die ligt voor een deel in het verlengde van het citaat hierboven.
Het dalende lees- en spellingniveau heeft gevolgen voor (hoogbegaafde) leerlingen met dyslexie
Bijkomend nadeel van het steeds maar dalende lees- én spellingniveau van de volledige leerlingenpopulatie zijn de gevolgen voor (hoogbegaafde) leerlingen met dyslexie.
Hoe kunnen deze leerlingen nog door een oplettende docent uit de groep worden ‘gefilterd’ als het niveau van álle leerlingen veel te laag is. Nee, de opmerking dat het een andere leeswijze is die opvalt bij leerlingen met dyslexie volstaat niet als antwoord, de uitzonderingen daargelaten.
De spaak in het wiel
(Slimme) kinderen met dyslexie willen net als ieder ander kind in de klas presteren en lezen wat ze leuk vinden. En dáár loopt het spaak! Het loopt precies spaak zoals Carla Sanders dat formuleert. Je wordt lui, ontmoedigd als de verwachtingen omtrent jouw leesniveau naar beneden worden bijgesteld.
De gevolgen?
Frustrerend en ingewikkeld als dyslexie verweven wordt met gewenning aan het zich ontwikkelend beeld van veel te laag leesniveau…
Waar dat allemaal toe kan leiden? Dat lees je onder andere in mijn boek: Dyslexie en onderwijs: op zoek naar jouw puzzelstuk – Gelijke behandeling leidt niet tot gelijke kansen!
Interesse in het boek waarin nog veel meer praktische informatie staat? je kunt het direct bij de uitgever bestellen hier
of met deze gegevens bij elke (digitale)boekhandel!Genre: Gezondheid & Persoonlijke ontwikkeling
Omvang: 16 x 24 cm
ISBN: 978-94-646-8370-7
Aantal pagina’s: 266
Prijs: € 22,99
Meer lezen? https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/cito-groep-acht-en-middelbareschoolkeuze/
Het hele rapport lezen van de onderwijsinspectie?hier