Wat kies jij: Gebruikersgemak of overbodig design?
Ze waren een aantal jaar geleden verhuisd. De kinderen gingen de deur uit en de woning werd een maatje te groot. De nieuwe woning voelde goed, maar vanaf het begin waren er twijfels over de keuken. Inderdaad, een plaatje om naar te kijken, hoog designgehalte en de levensduur was er niet aan af te zien. Eigenlijk doodzonde om deze keuken van zichtbaar hoge en onverwoestbare kwaliteit te slopen. De vorige bewoners aaiden nog eens liefkozend over het aanrechtblad van het ‘schiereiland’ tijdens de gezamenlijke laatste inspectieronde. Het was overduidelijk hun favoriete stekje in huis. Maar… een keuken is toch voor alles bedoeld als een functionele plaats waarin je kookt? De meningen waren verdeeld over de al dan niet noodzakelijke/overbodige aanwezigheid van design en luxe. Zorgden die in het oog springende details werkelijk voor meer comfort en gebruikersgemak en wás de indeling wel zo praktisch?
Show of praktische gebruiksvriendelijkheid
Nieuwe bewoonster tevens vriendin/collega trakteerde me tijdens onze gesprekken geregeld op anekdotes rond haar ‘showroomkeuken’. Hun oude/nieuwe keuken ‘voor de mooi’, voor de show…
“Gelukkig, manlief heeft zich gisteren weer eens flink gestoten aan de designafzuigkap, deelde ze me op een ochtend stralend mee.” Op mijn vragende blik volgde met spijt in haar stem: “Helaas, kon hij de te lage kap verhogen, nu gaat er voorlopig nog geen nieuwe keuken komen. Elke keer weer denk ik:”Yes, nou is ook bij hem de maat vol.” Tal van onpraktische keukenervaringen kwamen tijdens onze pauzes voorbij.
Als uiterlijk vertoon het wint van praktische gebruiksvriendelijkheid
Zo waren er de eetuitnodigingen waarover ze vertelde dat ze steevast iedere aangeboden hulp in de keuken afsloeg omdat je er met z’n tweeën ‘je kont niet kunt keren.’ En inderdaad… stond zij
(maatje 38) voor de kookplaat en wilde je haar passeren (zelfde maatje), dan moest ze wel eerst helemaal tegen de kookplaat aan staan.
Gewenning aan onpraktische overbodigheid tot de ‘bom barst’
Inmiddels verstreken er vier jaar en de ergernissen en ongemakken met de ‘te goede en te dure keuken om te slopen’, bleven want ook een showroomkeuken vol ongemakken went uiteindelijk. Zelfs het feit dat de hogere stand van de afzuigkap niet bijdroeg aan datgene waarvoor hij bedoeld was. Totdat in die strenge winter tegelijkertijd de open haard en de afzuigkap aanstonden. In een oogwenk begon de open haard de kamer als schoorsteen te gebruiken en was koken met geopende keukendeur de enige optie. Milieubewustheid en torenhoge energieprijzen kregen voor elkaar wat die onverwoestbare, maar totaal niet praktische designkeuken al die jaren in ‘leven’ hield.
Voldoen aan standaard eisen zonder franje
“De kogel is eindelijk door de kerk,” juichte ze door de telefoon. “Huh?” “Onze ‘modelkeuken’ gaat eruit! We zijn meteen gaan kijken en oh…. ik kijk er naar uit om eindelijk weer als vanouds te kokkerellen. Geen design, geen overbodige poespas en ik hoef ook geen dure merkkeuken of een kookeiland met cooker, maar wél een goed functionerende hoofdvriendelijke afzuigkap, praktisch overzicht in de kasten en laden, een fatsoenlijk aanrechtblad en voldoende ruimte voor meer dan een persoon.”
Samengevat: Een functionele keuken, recht-toe-recht-aan, geen overbodige dure franjes, maar eentje die voldoet aan de standaard keukeneisen.
Een parallel aan dure overbodigheden
Dat laatste zinnetje… Het bleef in mijn hoofd rondzingen. Functioneel, recht-toe-recht-aan, doen waarvoor je het nodig hebt zonder ongemakkelijke situaties. Geen overbodige, tijdrovende handelingen en daarom zonder ergernissen.
Zíj heeft het over de keuken, maar voor míj benoemt ze precies waarom ik in 2019 als bevlogen eerste lijn logopedist de stekker uit álle zorgcontracten trok.
Een basic keuken mag best mooi zijn, maar moet vooral praktisch en daarom comfortabel zijn om in te werken. Net zoals ook een zorgafspraak precies hoort te beantwoorden aan de hulpvraag van patiënt/cliënt. Functioneel, met alle aandacht voor jou als hulpvrager die op de alleréérste plaats komt. De mens als hulpvrager staat centraal en niet de opgetuigde procedures alvorens eindelijk in veel te weinig overgebleven tijd diens hulpvraag te mogen beantwoorden. Geen snippertjes aandacht voor de patiënt omdat het overgrote deel aan tijdrovende aandacht gaat naar verplicht in te vullen papieren werk om de controlerende duur betaalde instantie(s) te ‘pleasen’.
Feedback die vanzelf het kaf van het koren scheidt
Eerlijke feedback en mond-tot-mond-reclame waarmee vroeger voldoende ‘klandizie’ kwam, want welke kwaliteitsgarantie biedt een keurige protocoladministratie? Niemand gaat toch terug naar een winkel, een garage en dus ook niet naar een hulpverlener als het resultaat te wensen overlaat? Tijd- en geldbesparing betekent dat zorgverzekeraars weer vertrouwen hebben in de zorgexpert, respect tonen voor diens deskundigheid en voor goede eindresultaten. Ik kijk ernaar uit om alle hulpverleners weer gewoon hun werk te zien doen. Het werk waarvoor ze hun beroep kozen zonder de overbodige, baantjesscheppende opsmuk van slecht functionerende opgetuigde beleidsregels en bemoeizucht van mensen buiten de directe (para)medische zorgverlening die zelf alleen maar verdienen aan ons de paramedici. Wat voegt design toe aan gebruikersgemak in een keuken en wat voegt die dure controle laag toe aan goede, betaalbare en juiste zorg? Een zorgvrager wil toch uiteindelijk zonder omwegen direct bij de hulpverlener geholpen worden?
Daarom: besteed zorggeld weer aan datgene waarvoor het is bedoeld namelijk aan directe, goed functionerende zorg!
Maak gezondheidszorg weer betaalbaar en toegankelijk en strip alle dure bemoeienis van instanties en zorgverzekeraars.
Hoe je dat voor elkaar krijgt en beroepen die werken in de zorg toch een goed salaris geeft? Kijk hieronder maar eens ** naar waar het grootste deel van onze zorgpremie naar toe gaat. Daarom is onze Nederlandse zorg zo onbetaalbaar geworden. Het is verbijsterend!
Meer informatie over efficiënte in plaats van overbodige, blablabla- zorg in de logopediepraktijk?
https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/contractvrij-logopedie-met-restitutiepolis/
hier vind je een interessante discussie rond de oorzaak van de oplopende wachtlijsten bij logopedisten.
Dankzij deze bureaucratie en overbodige opsmuk aan lucratieve baantjes is onze zorg onbetaalbaar geworden.**