De noodzakelijke basis voor het voortgezet onderwijs

De noodzakelijke basis voor het voortgezet onderwijs

“Nog iemand die weet dat jij van bloemen houdt of die wel blij met jou is,” lachte manlief die met een mooi veldboeket binnenkwam.
We zaten in de tuin te lunchen toen de deurbel ging.
Het begeleidende kaartje verraadde de afzender.
‘Dag Silvia, heel erg bedankt voor alle hulp dit schooljaar. We wensen je een hele fijne vakantie. Tot ziens in augustus.
Hartelijke groeten van…’
Vorig jaar vlak voor de zomer begonnen we, bijna groep acht verlatend toch die laatste maand nog meepakkend. Na het ongeruste telefoontje rond de feestdagen, duurde het een poosje voor er plaats was voor een uitgebreid onderzoek bij de in dyslexie gespecialiseerde orthopedagogiek / psychologiepraktijk.
We hadden weinig tijd gehad om een stevige basis te leggen. De noodzakelijke basis voor het voortgezet onderwijs.

Een zwaar brugklasjaar

Het werd een brugklasjaar van zwoegen, heel hard zwoegen, want die ontbrekende basis speelde hem parten. Zijn drijfveer?
In dezelfde klas kunnen blijven als zijn beste vrienden.

Vakanties kwamen eigenlijk te laat maar de lat bleef hoog

Vakanties kwamen eigenlijk altijd voor hem te laat, want wat was hij steeds weer toe aan rust, ontspanning, even lekker niets doen.
Natuurlijk kwam dit ter sprake en bespraken we zelfs de optie om volgend jaar naar een lager schooltype te gaan. Hij zweeg dan, maar leek net iets harder te gaan werken.
Wat is wijs en hoe haal je een achterstand in, die je op de basisschool vanwege de niet ontdekte dyslexie opliep? Ik heb me meermalen afgevraagd of hij zelf de lat niet te hoog legde. Hij volhardde in zijn doel en wilde van geen ander schooltype weten, koos vastberaden voor zijn vrienden in de klas. De cijfers bleven mager en vaak zelfs onvoldoende ondanks zijn inzet.
Het voelde oneerlijk, maar hij ging stug door. Uiteindelijk in die laatste periode na de meivakantie kwamen de lichtpunten en ze kwamen steeds vaker.

Onmisbare ingrediënten bij dyslexieaanpak

Het vertrouwen in zichzelf, de hechte vriendschap, zijn onverwoestbare doorzettingsvermogen, de onvoorwaardelijke steun en het vertrouwen van zijn ouders…
Wat heb ik een respect voor deze doorzetter en voor zijn moeder die steeds weer op tijd schoolinformatie doorstuurde zodat de dyslexiebegeleiding heel praktisch toegespitst kon worden op waar hij in de praktijk hulp bij nodig had.
Deze week was zijn laatste les die in het teken stond van de toetsweek. Begrijpend lezen stond op ons programma maar dan gericht op de toets aardrijkskunde. Steeds weer samen zoeken naar een zo efficiënt mogelijke vertaling van de dyslexiebegeleiding.
Zijn tevreden glimlach toen wij onze samenvattingen met elkaar vergeleken. Die van hem bleek vollediger!

Een bos ‘bedankbloemen’

“Zijn jullie niet wat voorbarig met die mooie bos bloemen? We weten nog niet wat het rapport en het begeleidend schooladvies voor volgend jaar is?” Zijn moeder lachte: “Nee hoor, wij weten waar hij qua basiskennis dit schooljaar vertrok, een bijna onmogelijke achterstand ondanks zijn intelligentie. We weten óók wat hij dit jaar tijdens de dyslexiebegeleiding heeft geleerd. Dat was veel, heel veel en dat vertrouwen in hem zagen wij ook bij jou. We gaan na de toetsweek lekker ontspannen, in afwachting van de resultaten, maar ook dertig minuten dagelijks alvast de verplichte boeken voor het komend jaar lezen voor Nederlands. Jouw tips om de inhoud te onthouden nemen we mee. Zullen we na onze gezinsvakantie alvast plannen om een voorschot op Duits te starten? Dan begint zijn tweede jaar misschien iets relaxter dan het afgelopen jaar.”

Onvoorwaardelijke steun

Moeder en zoon, zij steunt hem door dik en dun en hij is trots op wat hij in dit jaar heeft bereikt. Bij zijn vrienden in de klas blijven, was zijn doel en daar wilde hij veel werk voor verzetten. Dat dit gaat lukken? Dat voelen we alledrie, want hij maakt opeens de langverwachte sprongen!

Meer weten over de aanpak van dyslexie omdat je hulp zoekt voor jouw brugklasser met dyslexie? Stuur me gerust een bericht of vind meer informatie in mijn boek:

Dyslexie en onderwijs: op zoek naar jouw puzzelstuk- Gelijke behandeling leidt niet tot gelijke kansen
Onder andere te bestellen bij Boekscout bestel hier
Of met dit ISBN: 978-94-646-8370-7 in elke (digitale) boekhandel!

Meer over een betere spellingvolgorde voor iedereen?
https://www.spellingprof.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *