Contractvrije logopedie met restitutie polis: alle aandacht voor jóu!
Sinds enkele dagen zijn alle zorgpremies bekend voor 2019. Het financiële verschil tussen een “natura” polis en een restitutiepolis is minder groot dan je denkt. Contractvrije logopedische zorg (via een restitutiepolis) betekent dat alle aandacht naar jou gaat vanaf de eerste minuut i.p.v. de zorgverzekeraars “pleasen” met veel therapietijd besteed aan overbodige “afvink” administratie!
Waarom een restitutiepolis bij logopedie nog méér voordelen heeft en goedkoop weleens duurkoop kan zijn? Hierover gaat deze blog!
Het was midden in de zomer. De mussen vielen van het dak. Doodstil op straat want iedereen op vakantie. In mijn praktijk ook “komkommertijd”! Dan komt er een bericht binnen op mijn voice mail. Het klonk dringend. Of ik alsjeblieft terug wilde bellen.
Het wàs dringend
Een meneer met (ver)slikklachten, benauwdheid gepaard gaand met paniekaanvallen. Verwezen door de huisarts. Hoorbaar opgelucht dat ik zo snel terug belde. Helaas, ik had geen contract met zijn natura zorgverzekering afgesloten. Hij nam mijn voorstel aan om eerst eens bij collega’s te proberen. Misschien had een van hen wel een contract afgesloten met deze zorgverzekering.
Liever zelf betalen dan langer wachten
Een week later opnieuw de meneer. “Wat was het tarief?” Hij wilde zo snel mogelijk langskomen, want … helaas die vakantietijd. Alle collega’s waren kennelijk op vakantie. Diezelfde middag kwam hij langs.
“Mag ik doen zoals vroeger, alsof er geen administratieve protocollen zijn?”
Na zijn verbaasde blik legde ik uit. “U gaat het zèlf betalen dus ù bepaalt of we ons houden aan alle regeltjes die er zijn ontstaan rond de zorgverlening”. “En anders?”, wilde hij weten. “Ben ik nog steeds dezelfde logopedist, maar dan zoals ik graag zou willen werken en jarenlang deed toen ik nog een “vrij beroep” uitoefende. Toen de zorgverzekering ons nog het vertrouwen en de ruimte gaf om ons beroep naar “eer en geweten” uit te oefenen.
“Wat is de snelste manier om van mijn slikprobleem af te komen?”
Een terechte vraag, want geen mens met klachten zit te wachten op eerst een of twee maal een half uur formulieren invullen. Ik stelde de “oude no nonsens manier” voor. Effectief, veilig met de juiste vragen, in de juiste volgorde, want ik had mijn “huiswerk” al gedaan door tijdens het voorgaande telefoontje te informeren naar de klacht (gratis!).
Efficiënt vraaggericht werken
Een half uur later een zichtbaar opgeluchte man. De klacht was aangehoord, dóórgevraagd, er was gekeken en er was wat onderzocht. Natuurlijk heb ook ik na bijna 40 jaar ervaring nog steeds twijfels of ik alles wel heb gezien en gehoord. Is dat vreemd? Nee, lijkt me alleen maar goed om kritisch te zijn en te blijven, maar…. de ” trial en error methode” ofwel gewoon uitproberen en kijken naar de reactie kan óók veel informatie geven.
Als je veel last hebt, ben je supergemotiveerd
We besloten de afspraak met een slikopdracht hoe thuis en onderweg ermee om te gaan. “En mijn adem? Ze zeggen dat ik misschien wel hyperventileer!” Vertrouwend op wat ik zag, stelde ik hem gerust. Als het dikke slijm weggeslikt kan worden, is er waarschijnlijk ook geen dichte keel meer. Waarschijnlijk verdwijnt dat benauwde gevoel vanzelf en word je daar rustiger van. Jij rustig… adem ook rustig. Zo niet, dan bel je over een paar dagen terug.
Controle na een week
Zolang met klachten gelopen, van de ene naar de andere hulpverlener verwezen. Psycholoog, psychiater…. En nu? Een haast herboren man kwam binnen. Hij vertelde weer goed te slapen, ontspannen achter het stuur te zitten als hij met zijn collega’s voor het werk naar de Randstad reed in de spits. Geen gedachte meer aan een paniekaanval! Want stel je toch voor dat hij zo’n paniekaanval kreeg in de auto. Hij als enige chauffeur!
Een korte telefonische controle (gratis)
Volgens afspraak belde ik hem twee weken later of het nog steeds goed ging. Het antwoord klonk als muziek in de oren. Hij bedankte me uitvoerig en vroeg me de rekening te sturen. Nog nooit zo’n snel betalende patiënt gehad!
Met restitutie had deze meneer het níet zelf hoeven te betalen
De service is voor de zorgvrager misschien wel hoger als er niet éérst aan allerlei regeltjes moet worden voldaan. Als je metéén op een effectieve manier naar de klacht kunt informeren. Het spaart tijd, geld en de patiënt/cliënt krijgt hierdoor vaak al tijdens de eerste afspraak adviezen.
Wil je méér lezen over wat een restitutiepolis inhoudt?
Vorige week verscheen mijn eerste blog over mijn besluit om volgend jaar alleen nog met restitutiepolis te werken: https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/contractvrije-logopedie-vanaf-2019-via-restitutiepolis/
Wil je reageren? info@slin.nl