Blog#97 Blijf je na Corona Skypen?

Blijf je na Corona Skypen?

Een vraaggesprek met Silvia Linssen over de vraag:

Blijf je na Corona Skypen?

De voordelen van online werken.

  • Zou jij een cursus spraakafzien voorlopig ook op afstand via Skype kunnen verzorgen? Ik zie namelijk op je website dat je op afstand werkt.

“Een gewone vraag in een ongewone situatie en natuurlijk geldt een online les ook voor een cursus spraakafzien. Of misschien wel júist voor mensen die deze cursus gaan volgen.”

  • Waarom júist voor deze cursisten?

Procentueel gezien bestaat de groep die interesse in een cursus spraakafzien heeft in mijn praktijk vooral uit mensen van de leeftijd 60 plus. Er zitten ook mensen tussen die wat minder mobiel zijn of in hun woonplaats geen logopedist gespecialiseerd in spraakafzien hebben. Via online lessen wordt het volgen van een cursus voor hen gemakkelijker.  

  • We willen ook kijken of het daarna weer “face to face” kan als de richtlijnen van het RIVM gehanteerd worden.

Van die terloopse toevoeging word ik blij, maar heb ik ook wel wat gemengde gevoelens.

  • Een beetje blij? Kun je dat eens uitleggen?

“Nou ja…. misschien moet ik het anders formuleren, want het is maar hoe je het wilt bekijken. Een cursus spraakafzien duurt geen járen, hooguit gemiddeld 15 lessen. In dat opzicht een meevaller dat je na 15 lessen al zóveel kennis en inzicht hebt opgedaan dat je het kunt gebruiken in je dagelijkse communicatie.”

  • En die gemengde gevoelens?

“Dat gaat over de realistische kant wat betreft het weer “face tot face” werken.
Kijk, dat IC’s weer ruimte krijgen voor andere patiënten en de strenge lockdown voorschriften steeds meer versoepelen is mooi, maar wat is er  veranderd aan het besmettingsgevaar? Wat we echt met ons allen moeten blijven volhouden voor onze gezondheid, maar ook voor onze economie? De afgesproken richtlijnen blíjven navolgen of je “er klaar mee bent of niet”.
Zolang het virus nog rondspookt en er geen vaccin is, blijft het oppassen met onderlinge fysieke contacten.
Geen leuke boodschap maar…. het is zoals het is. Daarom blijf ik in mijn werk met Skype werken.”

  • Hoe denk jij over de richtlijnen RIVM vertaald naar werkzaamheden binnen logopedie, dyslexie of NT2?

“Anderhalve meter afstand is in mijn werkkamer qua ruimte mogelijk, maar hoe stel je je dat o.a. voor bij de volgende activiteiten? 

  • Spraakafzien
  • Bij stemtherapie ( spreading event)
  • Stembandmassage ( geen 1 ½ meter)
  • Dyslexie (1 ½ meter bij lezen en spelling)?”

 

  • Geen goed idee op 1 ½ meter werken?

“Ondanks veel creativiteit, inventiviteit en schoonmaakpauzes in de eerste week vóór de officiële lockdown merkte ik toen al dat 1 ½ meter afstand vrijwel onmogelijk is bij mijn werkzaamheden. De intake voor een cursus spraakafzien in diezelfde week van een heer op leeftijd stelde ik uit vanwege Corona. Bezorgd om een eventuele besmetting onbewust op hem over te brengen. Hij tilde er zelf minder zwaar aan en lachte mijn bezorgdheid weg. ”Ik mankeer nooit iets. Ook mijn kleinkinderen komen elke dag over de vloer”, was zijn reactie destijds.”

  • Met de kennis van nu…..?

“Ja precies, met de kennis van nu, ben ik nog steeds heel blij dat ik mijn van nature altijd al preventieve maatregelen voor mensen op leeftijd ook bij deze meneer strikt naleefde. Hopelijk begrijpt deze meneer intussen dat het voorlopig beter is om dit soort afspraken op een andere manier te maken.  Misschien neemt deze meneer bij het lezen van deze blog opnieuw contact op voor een veilige cursus op afstand, want dat is heel goed mogelijk”.

  • Werken via Skype, hoe is dat voor jou?

“Op afstand werken bijvoorbeeld via Skype, de gedachte eraan werd een steeds geruststellender idee, naarmate de ziekenhuisopnames hier in Noord- Brabant maar bleven toenemen. Opeens was het zomaar een feit, van de ene op de andere dag.
Ja… het ís anders, maar om nu te blijven zeggen dat fysiek onderwijs ècht beter is? Het is gewoon  een ándere manier van werken.”

  • Hoe ánders?

“Mijn afspraken zijn vaak individueel of in kleine groepen, dat is natuurlijk anders dan met een hele klas.
Je moet wèl met een paar zaken rekening houden.”

  • Waar houd je rekening mee bij het Skypen?

( ze somt op)

“- er zit altijd wat vertraging op een lijn, dus een antwoord komt net iets later, meer geduld
hebben voor elkaar
–  dat betekent ook discipline in een groep omdat de kans om door elkaar te praten groter is
–  als docent kun je dat deels voorkómen door duidelijk aan te geven wie aan het woord is
–  lichaamstaal blijft vooral beperkt tot gezichtsuitdrukkingen, dus daar moet je meer aan
denken
– ‘improviseren’ wordt iets moeilijker. Eigenlijk moet je veel stappen vooruit denken en daar al
online materiaal beschikbaar voor hebben”

  • Als ik dit zo hoor, betekent het dus veel meer werk?

“Eigenlijk wel, maar het geeft ook veel voldoening om te zien dat kwaliteit niet slechter hóeft te zijn, integendeel zelfs. Als je alles maar goed van te voren voorbereidt en ook zorgt dat je voor de interactie eventueel van te voren opdrachten via e-mail stuurt.”

  • Hoe zie je de toekomst?

“Die bovenste vraag rond de cursus spraakafzien kwam na een maand Skype. Ik zie intussen voor de toekomst vooral voordelen voor diverse soorten van hulpverlening zoals o.a. binnen mijn werkzaamheden.”

  • Ook als het Corona vraagstuk veilig is opgelost?

“Ook dan, want ik geloof niet dat we de opgedane ervaring rond het thuiswerken of vanuit huis cursussen volgen helemaal gaan loslaten.
Kijk bijvoorbeeld naar de doelgroep op het gebied van spraakafzien. In mijn praktijk bestaat deze groep voor 90% uit mensen in de leeftijdscategorie 65+. Soms jonger, maar meestal zelfs 80 jaar en ouder. Ouderen worden steeds behendiger met beeldbellen en online zelfstandig hun bankzaken afhandelen. Zeker als er fysieke problemen meespelen of als er weer een winter komt met verkoudheden en slecht weer dan zie ik dit als een uitstekend alternatief. Vroeger belden ze af bij sneeuw, of ik belde af bij een verkoudheid mijnerzijds.”

  • Blijf je na Corona ook Skypen bij bijvoorbeeld dyslexie of NT2 ( Nederlands leren)?

“Ook voor die groepen zie ik veel voordelen om ook na Corona deze mogelijkheid op afstand te bieden. Afstand, het vervoerprobleem of  te veel reistijd… het speelt geen rol meer en mensen zijn zo ook vrijer in de keuze van hun docent of hulpverlener”.

Wil je meer lezen over dit onderwerp? https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/blog-87-afspraken-via-skype-in-tijden-van-corona/

Het lijkt nog maar zo kort geleden, maar in februari van dit jaar publiceerde het AD nog een artikel over studies en meeste baankansen. https://www.ad.nl/

Helaas in deze tijden waarin de economie en baankansen voor pas afgestudeerden onder druk staan, breek ik nogmaals een lans voor Mark en Lilian:
https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/blog95-een-slimme-overheid-is-op-haar-kenniseconomische-toekomst-voorbereid/

Meer weten over een cursus spraakafzien? Meld je aan via GGMD https://www.ggmd.nl/ 
of vraag mijn folder aan via de aanmelding op deze site.

 

 

Gerelateerde berichten
2 Replies to “Blog#97 Blijf je na Corona Skypen?”
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *