Blog#90 Alle neuzen moeten dezelfde kant op wijzen!

Alle neuzen moeten dezelfde kant op wijzen

Alle neuzen moeten dan wel dezelfde kant op wijzen

De Open Dagen voor het voortgezet onderwijs liggen alweer een aantal maanden achter ons. Massaal scholen bezoeken, letterlijk de sfeer opsnuiven…. het kon toen nog omdat Corona nog een “ver van ons bed show” was.
Elk jaar weer vragen ouders mij welke basisschool of welke school voor voortgezet onderwijs goed is. Een lastig te beantwoorden vraag, want er zijn zoveel factoren die een rol spelen en zoveel meningen over het begrip “goede school”.

Schoolkeuze en criteria

Als je mensen naar hun eigen ervaring vraagt dan valt bijna altijd op dat ze over het algemeen heel tevreden zijn/waren over hun schoolkeuze. Zolang je de vooraf gestelde criteria beantwoord ziet in de gekozen school een logisch gevolg. Een heel ander verhaal wordt het als je gaandeweg een schoolloopbaan andere criteria gaat stellen of wanneer de school niet waarmaakt waarmee het zich tijdens bijvoorbeeld zo’n Open Dag profileerde. Staan alle neuzen wel dezelfde kant op?

De eerste indruk…

Wat doe jezelf als jij je huis te koop zet en er komen bezoekers? Precies….. je zorgt voor een schoon en opgeruimd huis. Er staat een gezellig bloemetje op tafel en de eventuele tuin ziet er keurig verzorgd uit.
Je kunt uiteindelijk maar een keer die eerste indruk maken.

Zo ook de Middelbare School die ik ooit bezocht en waar ik in de wandelgangen het geluid opving dat het er anders nooit zo schoon uitzag. Oei…. in deze Corona tijd zou dat misschien dodelijk zijn, maar de culturele inslag van de school die ik vertaald zag in een actieve schoolband/ orkestje, de toneelgroep maakte veel goed. Het plaatje klopte met de verwachting.
Ditzelfde voor de school die veel aandacht had voor jonge sporttalenten en daarvoor een aangepast rooster kon bieden.

Reclame voor een “dyslexievriendelijke” persoonlijke benadering

“We gaan voor déze school kiezen”, vertelde een ouder me na een weekend Open Dagen bezoeken voor haar toekomstige brugklasser. Mijn vragende blik vroeg om verduidelijking. “Ze hebben veel aandacht voor dyslexie”, was haar uitleg.

Alle neuzen moeten dezelfde kant op wijzen…..

  • Waaruit blijkt die aandacht dan?
  • Is er in het schoolplan een definitie opgesteld wat men verstaat onder “dyslexievriendelijke persoonlijke benadering”?
  • Wordt die benadering door het hele team volmondig gesteund?
  • Heb je gesprekken gevoerd over de vorm van begeleiding?
  • Heb je tijdens de open dag leerlingen met dyslexie en hun ouders gesproken over hun ervaring op dit gebied?
  • Zijn er dyslexie faciliteiten ofwel hulpmiddelen mogelijk?
  • Zijn er standaard hulpmiddelen of bestaat er een mogelijkheid om eventueel later nog een en ander aan te passen aan de dyslexieverklaring van jouw kind?
  • Is er een interne begeleider of Remedial Teacher die de leerlingen screent en bij de minste twijfel verwijst voor nader onderzoek?
  • Hebben de docenten extra kennis verworven hoe om te gaan met dyslexie?
  • Zijn ze geïnformeerd of geschoold in het herkennen van dyslexie bij hun nog niet op dit onderdeel geteste ( hoogbegaafde) leerlingen?
  • Hoe gaan ze om met dyslexie en overhoringen, toetsen, lees- en schrijfopdrachten en examens?
  • Wordt die dyslexievriendelijke benadering echt door elke leraar in praktijk gebracht?
  • Zorgen ze er ook voor dat al die “onderwijsneuzen dezelfde kant op wijzen”?
  • Wat is het actieplan als blijkt dat niet elke docent zich dyslexievriendelijk opstelt?

Controleren en zoeken naar de zwakste schakel

De ouder keek wat teleurgesteld toen ik een aantal van boven gestelde vragen opsomde. Begrijpelijk als je de vorige dag enthousiast thuis kwam in de veronderstelling dat jouw kind met de diagnose dyslexie op deze school de juiste ondersteuning krijgt. Inderdaad een goede school, maar èlk bedrijf, èlke gemaakte afspraak en èlke school wordt toch afgerekend op de zwakste schakel!
Hoe groter een school…. hoe meer schakels er zijn en hoe groter de kans….

Daarom…..

Zorgt jouw gekozen school er ook voor dat al die onderwijsneuzen dezelfde kant op staan? Fantastisch als dat het geval is, want als je op een Open Dag je profileert met een aantrekkelijk visitekaartje mogen ouders en externe begeleiders je daaraan steeds weer blijven herinneren!

Letten op de zwakste schakel geldt overal waar mensen afspraken maken of beloftes doen:
https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/blog85-de-zwakste-schakel-is-bij-elke-afspraak-bepalend/ 

Wil je wat extra ondersteuning op het gebied van spelling? https://www.spellingprof.nl 

Gerelateerde berichten
5 Replies to “Blog#90 Alle neuzen moeten dezelfde kant op wijzen!”
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *