Blog#175-Elk faalmoment is een leermoment

Elk faalmoment is een leermoment.

Elk faalmoment is een leermoment

“Bedankt dat je deze fout maakt!” Een stomverbaasde blik als reactie. Dat had hij nog nooit gehoord en dat al tijdens de allereerste bespreking van de opdracht. Een gemaakte fout als een compliment ontvangen? Net als die opmerking tijdens dat instapdictee: Laat gerust al je fouten en twijfels staan, want daarmee help jij mee om het juiste instapmoment van de spellingbegeleiding te bepalen.

Elk faalmoment is een leermoment

Voor de begeleider die duidelijk zicht krijgt op de problemen, want wat heb je eraan als ouders thuis alles nakijken en de foutjes al zorgvuldig verbeteren en zo de sporen wegpoetsen?

Wat kan de politie/rechercheur nog aan sporenonderzoek doen als de huiseigenaar de inbraaksporen al heeft opgeruimd? Elk doorkrassen en nieuwe (foutieve) poging tijdens het dictee, elke hapering, het herlezen, het zich vergissen in de regel en de leestoon; het vertelt zoveel over de persoon met de hulpvraag rond lezen en spellen.

Elk faalmoment is een leermoment

Het doet me denken aan die docent Engels die ons tijdens onze spreekpogingen op school bij elke fout bleef corrigeren. Corrigeren is prima maar de manier waarop is bepalend of je er iets van leert. Het maakte dat ik dichtklapte en liever niet meer in een vreemde taal sprak. Wat zou ik graag als leerling die opmerking hebben gekregen. Dank je voor je foutjes, want dan weet ik:

  • dat je mij vertrouwt en kun jij eerst maar eens in alle rust vrijuit praten in het Engels
  • wat jouw spreekniveau is, zodat ik de juiste soort opdrachten kan geven die daar goed bij aansluiten

Elk faalmoment is een leermoment

Zoals tijdens dat multidisciplinaire overleg dit jaar over een leerling met dyslexie.
De orthopedagoog die het gesprek leidde, boog het faalmoment van de docent diplomatiek naar een leermoment. Helaas… wat ze van hem nog aannam, liet ze direct los toen de dyslexiebegeleider daarop inhaakte met een concreet voorstel.
Helaas gaat zo’n mooie kans op een leermoment nogal eens verloren als je vast blijft houden aan:

  • het veilig en klakkeloos vasthouden aan de methode van school
  • “zo doe ik/doen wij dat nu eenmaal altijd”
  • de gedachte dat jij als ervaren docent niets meer kan/hoeft te leren van andere hulpverleners

Het gevolg is dat leerling en ouders de weken aftellen tot de zomervakantie in de hoop na de vakantie met een schone lei bij een nieuwe docent te beginnen. Een docent die de interactie wel aangaat om van elkaars foutjes leermomenten te maken. Zonder oordeel maar in het belang van die leerling.

Elk faalmoment is een leermoment

Hoeveel meer waarde krijgt de interactie tussen:

  • hulpvrager en hulpverlener
  • docent en leerling
  • verkoper en klant
  • arts en patiënt
  • overheid en burgers

Als we open staan voor de fouten en faalmomenten van beide partijen en ze in plaats van te verdoezelen of te ontkennen om te buigen tot een leermoment?
Te bedanken voor die foutmomenten om er vervolgens samen iets mee te doen.
Daar weegt geen controlerende tijdrovende (evaluatie) enquête tegenop, want een hulpvrager weet die hulpverlener voor eeuwig te vinden als het nodig is.

Die leerling vertrouwt de docent die het beste met hem voor heeft waardoor bloei en groei van de leerling het automatische gevolg is.

Dat geldt natuurlijk ook voor die verkoper die aan klantenbinding doet als hij de klant serieus neemt.
Voor de arts die tijd wint door eerst goed te luisteren voordat het advies of recept wordt uitgeschreven.

En het faal- en leermoment van de overheid?

Het vertrouwen was nog nooit zo laag in onze overheid en de waardering voor die ene politicus nog nooit zo hoog door alle politieke kleuren eromheen. Tijdrovende, dure parlementaire onderzoeken worden als warme broodjes “verkocht”. De schuldvraag of liever gezegd het falen wordt op een ander bordje gelegd. En het kan zoveel respectvoller, eenvoudiger en goedkoper want…
Elk faalmoment heeft een leermoment en met ruiterlijk (h)erkennen van faalmomenten win je vertrouwen en ruimte voor goed overleg. De beloning daarvoor betaalt zich dubbel en dwars uit.

Als een faalmoment niet gezien wordt als een leermoment…
https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/blog170-de-intuitie-van-een-moeder/

Meer over leermomenten? Los van schoolmethodes een logisch overzicht van spellingvolgorde waarmee ook kinderen met dyslexie beter gaan spellen.
https://www.spellingprof.nl  

Gerelateerde berichten
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *