Blog#156-Hoogbegaafde meisjes vallen niet op

Hoogbegaafde meisjes vallen niet op.

Vallen hoogbegaafde meisjes met dyslexie op?

Hoogbegaafde meisjes vallen niet op. Het stond in een artikel geplaatst op linkedIn* Waarom ze niet opvallen? Ze passen zich aan, aan de omgeving en zo worden ze al snel een van de velen en onzichtbaar. In de link later in deze blog kun je dat uitgebreid lezen. Ik reageerde met de opmerking:
” Als er dan ook nog eens sprake is van dyslexie… Dan zou je voor hun toekomst wensen dat ze over een flink portie ” onhandelbaarheid” beschikken.” 

Hoogbegaafde jongens vallen wel op!

Zeker… ze hadden geluk gehad…. die twee vriendjes vanaf de eerste dag kleuterschool. Een vriendschap die voor eeuwig werd gesloten. Soms vechtend en botsend als broertjes en dan weer trouw  door dik en dun. Niet mèt en niet zonder elkaar kunnen. Een band waar niemand tussenkwam.
Hun ondeugd, originaliteit en drang om uitdaging te zoeken in andere zaken als het in de klas te traag ging, was misschien wel juist hun redding. Hun ouders werden geregeld door school benaderd vanwege het uitgehaalde kattenkwaad.

Gelukkig zijn ze opgevallen!

Voor de ouders na verloop van tijd aanleiding om niet langer hun kinderen daarop aan te spreken, maar het schoolsysteem. Natuurlijk, de jongens waren bepaald geen heilige boontjes en “ dat zou mijn kind nooit doen”, paste gelukkig niet in hun opvoedingsstandpunt. Maar…. hoe verklaar je de urenlange concentratie voor het uitpluizen van allerlei zaken?
Allerlei vragen die ze niet alleen in de praktijk uitprobeerden, maar ook op de pc en in de bieb controleerden.

Een  paar voorbeelden:

  • Kun je een ongekookt ei van een paar meter hoog laten vallen zonder dat het ei kapot valt?
  • Hoelang duurt het voordat een mier onder een vergrootglas in de zon verbrandt en ja… dat vraagt op die leeftijd om een vervolg met achtereenvolgens een mug, een vlieg en vette bromvlieg. (sorry voor alle insectenliefhebbers), maar gelukkig stopte de belangstelling op dit gebied hier.
  • Wanneer gaat een brandmelder pas af?En later tijdens een laatste saaie lesuur op de middelbare school:
  • Lukt het om een pennenveertje zo af te schieten om het in het systeemplafond te krijgen?

Kortom: Allerlei vragen en maar door blijven vragen als de docent in kwestie in hun ogen niet de moeite nam om het antwoord te bewijzen. Niet rusten voordat ze een bevredigend antwoord kregen.

(Hoog)begaafde jongens vallen meestal wel op

Daarom hadden deze vrienden geluk gehad.
Ze vielen op door hun afwijkend gedrag. Ze waren lastig, kwamen met kapotte kleren thuis omdat het veel leuker is om in elkaars spijkerbroek te knippen dan papieren poppetjes slingers te knippen. Het was eigenlijk een schreeuw om aandacht voor meer uitdaging. De contacten tussen de docenten en de ouders volgden automatisch sneller en frequenter dan normaliter het geval is.

Het gedrag van de (hoog)begaafde meisjes in diezelfde klas

In diezelfde klas waren ook een paar meisjes die hun slimme grapjes begrepen en er stilletjes plezier in hadden. In de onderbouw van de basisschool waren ze ook op hun kinderfeestjes vaak te zien. Later verwaterde die wederzijdse interesse gedeeltelijk zoals gebruikelijk in de fase als “meisjes maar stom zijn en jongens alleen maar kunnen vechten.“
Toch vonden ze elkaar terug in gedeelde interesses, de zelfde golflengte en denkniveau (m.u.v.  het vergrootglas – en brandmelders experiment), maar verder vielen deze meisjes niet op.

De  Cito uitslag in groep 8 verklaarde veel.

Dit groepje jongens én meisjes had de maximale Cito score.

(Hoog)begaafde meisjes met dyslexie vallen niet op

En dan dat ene slimme meisje waarover een van de jongens weleens sprak. Ze was best slim en hij had soms met haar te doen als ze bijvoorbeeld een leesbeurt kreeg. Ze zat duidelijk op dezelfde golflengte als die twee gezworen vrienden, maar waarom maakte ze van die rare spellingfouten en dat lezen ging ook zo vreemd. Ze leek vaak wat ongelukkig en probeerde er in stilte het beste van te maken. Het hield hem onbewust bezig.

Goed kijken naar kinderen in de klas en vooral naar stille meisjes

Haar gelukkigste moment kwam in de klas bij een juf die je elk kind zou gunnen. Zo’n juf die je het liefst zou willen klonen als dat zou kunnen.
Waarom? 

Zij doorzag de reden van het kattenkwaad gedrag van de twee vrienden.

  • Bij haar gingen die twee niet onopgemerkt zogenaamd naar de wc om zich buiten de klas langdurig met andere interessantere zaken bezig te houden.
  • De meisjes die zich sociaal wenselijk gedroegen via aangepast gedrag kwamen opeens uit hun schulp en bloeiden op.

Dat meisje dat in stilte wegkwijnde? Haar moeder vond eindelijk een gewillig oor bij een juf die haar niet lastig vond, maar haar zorgen herkende en met haar deelde.
Dit meisje vond dankzij deze juf een andere school waar haar dyslexie werd herkend, maar ook haar bovengemiddelde intelligentie.
Daar bloeide ook zij op en na twee fantastische jaren was ze sterk genoeg en voldoende klaargestoomd om met wat extra dyslexie begeleiding succesvol een Havo/ VWO richting aan te kunnen.

(Hoog)begaafde jongens vallen (ook) niet op..

Er is nog steeds genoeg uitdaging op school vanwege die dyslexie voor hen. Zij vervelen zich niet in die mate dat ze gaan “stieren”. Het schoolse leven is al uitdagend en moeilijk genoeg. Zij kunnen zich geen opvallend “boefjesgedrag” permitteren. Ja soms toch, om hun kwetsbaarheid te verschuilen achter clownesk gedrag, maar er is ook veel verdriet en onzekerheid. Ze wéten dat ze slim zijn, maar helaas laat hun lees- en spellinggedrag iets anders zien. Zij zijn afhankelijk van die oplettende docent, maar ook van de kritische ouder die haar of zijn “onderbuikgevoel” best wat serieuzer mag nemen. Vertrouwen op die ouder(s) die op een respectvolle manier hun vermoeden kenbaar maken en zich niet laten wegsturen.

Wegbezuinigde expertise

Helaas… het speciaal onderwijs is volledig wegbezuinigd, de schoollogopedist ook en…. klonen?
Tja…
Deze juf die er voor al die kinderen in dit waargebeurde verhaal toe doet, zou als voorbeeld moeten dienen voor al haar collega’s die helaas nog steeds niet hebben leren kijken naar het waarom van afwijkend gedrag.

Meer lezen over dit onderwerp?
https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/gevolgen-dyslexie-niet-ontdekt-bij-hoogbegaafdheid/

Het hele artikel van Hoogbegaafde meisjes vallen niet op lezen?
https://www.ieku.nl/hoogbegaafde-meisjes-vallen-meestal-niet-op/?no_cache=1642327333

 

Gerelateerde berichten
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *