Blog#146-Liever geen verborgen agenda’s

Liever geen verborgen agenda's

Liever geen verborgen agenda’s

“ Wat praat je veel ( met mijn kind).”
Citaat`; Ouder van Kleuter met een vertraagde spraakontwikkeling.

“Je bent de eerste die zo streng tegen me is.”
Citaat: leraar met stemklachten, die stem hygiënische maatregelen ontving.

“ Zo duidelijk zichtbaar zou iedereen moeten praten, dat compenseert mijn gehoor.”
Citaat: cursist met gehoorbeperking aan het begin van een cursus spraakafzien.

Liever geen verborgen agenda’s

“ Nu gaat het lezen opeens veel beter.’
Citaat: scholier met dyslexie.

“ Met deze strategie heb ik leren léren.”
Citaat: Hoogbegaafde leerling met dyslexie.

“ Eindelijk is Nederlands leren ook Nederlands ( durven) spreken”
Citaat: NT2- cursist, die al vele cursussen Nederlands had gevolgd, maar nog steeds in het Engels communiceerde.

Zachte heelmeester maken stinkende wonden

De leraar die me later tijdens een sportdag nog eens tegenkwam en me olijk bij zijn collega introduceerde:

“ Zij heeft me het spreekwoord: zachte heelmeesters maken stinkende wonden, aan den lijve doen ervaren. Het grappige is, ik gebruik het ook weleens in een klassituatie.”

Geen verborgen agenda’s

Geen verborgen agenda”s is zoiets als  “ What you see is what you get.”
Ik weet het, het komt soms weleens erg direct over, maar als hulpverlener ben je en hoef je geen vriendjes te zijn met degene die jouw hulp vraagt.
Wat dan wel?
In goed overleg het gewenste doel bespreken en de weg naar dat doel toe.

De ingrediënten?

  • respect
  • begrip
  • empathie
  • betrouwbaarheid
  • consequent het beoogde doel bewaken
  • en soms is dan een vleugje strengheid onvermijdelijk

” What you see is what you get”

Concreet betekent het:

  • Vertel die moeder van die peuter/kleuter dat een speen niet helpt om de spraak en taal op gang te brengen, maar dat het natuurlijk lekker rustig is…. Praat en begeleid je dagelijkse activiteiten met taal en laat die smartphone eens liggen….
  • De ongemakkelijke boodschap aan die muzikale leraar geven dat al dat koorwerk na school en het enthousiast aanmoedigen tijdens de sportlessen wel fantastisch zijn, maar zijn beschadigde stembanden geen goed doen.

Geen verborgen agenda’s, maar:

  • Laat de slechthorende direct bij het eerste contact ervaren dat ook hij of zij het spraakafzien kan leren ter ondersteuning van de hoortoestellen.
  • Help leerlingen met dyslexie ontdekken hoe ze met hun dyslexie kunnen omgaan en dat in de meeste gevallen met een andere aanpak veel meer mogelijk is dan ze dachten.
  • Vat dat schooloverleg met gemaakte afspraken samen  en voorkom zo dat niemand het vergeet of zich niet meer herinnert met verdrietige gevolgen voor de leerling die het betreft.
  • Bij puberende tieners heel direct aansluiten bij hun concrete motivatie nl. die toets Engels in één keer halen.
  • Gebruikmaken van die hoge intelligentie en hun vaak sterk ontwikkelde redeneringsniveau.
  • Improviseer bij de lessen Nederlands en sluit aan bij de belevingswereld van die cursist die geen Nederlands durfde spreken.

Een mooi cadeau ter inspiratie

Ooit kreeg ik bij het afscheid van een geslaagde tiener met dyslexie van hem een evaluatie:
” Je hebt steeds een les of een situatie geēvalueerd, nu is het mijn beurt: 

Soms vond ik je onuitstaanbaar als je me bijvoorbeeld confronteerde met een niet nagekomen belofte rond een te maken opdracht. Dan vond ik het knap irritant dat je niet boos werd, maar gewoon naast deze opdrachten nieuwe meegaf. Dan leek je m’n moeder wel! Dat was lastig. Je kon best kritisch zijn, maar ook grappig, humoristisch en dan lachten we samen.
Met humor een hardnekkig probleem bespreekbaar maken, blijkt een kunst die jij beheerst.
Je was ook begripvol, lief, en bemoedigend als ik gefrustreerd binnenkwam, omdat de bij jou zo goed begrepen en gemaakte opdrachten tijdens de toets toch minder punten opleverden.”

“ Dankzij al die bemoeienissen en steun heb ik mijn doel toch bereikt. Je hebt uiteindelijk wel het beste uit mij gehaald. Voor mij werkte je aanpak goed en je bent meer dan okay.” 

Het grootste, eerlijkste en mooiste compliment ooit waar ik nog vaak met plezier aan terugdenk.
Meer lezen over dit onderwerp? https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/blog145-waarom-kies-je-dit-beroep/

Meer informatie over dyslexie en spelling vind je op deze website of op
https://www.spellingprof.nl 

Meer over NT2? https://www.dutchlessonveldhoven.nl