Blog#141-Individuele talenten gebruiken bij dyslexie begeleiding

Individuele talenten gebruiken bij dyslexie begeleiding.

Individuele talenten gebruiken bij dyslexie begeleiding

 

“ Heb je tips voor onze MOL?”, vroeg ik aan het einde van het consult aan de dierenarts.
Ter verduidelijking: MOL staat voor Moeilijk Opvoedbare Luna. En…. Luna?
Dat is onze eigenzinnige klein uitgevallen dwergteckel. Voor je vraagt wat dat nou te maken heeft met:
Individuele talenten gebruiken bij dyslexie begeleiding? Dát antwoord komt later.

Dierenarts lacht en zegt plagend dat het opvoeden van teckels nou eenmaal een “ onbegonnen zaak is ”, maar ziet dat mijn vraag niet alleen grappig is bedoeld.. Hij gaat er nog even voor zitten en kijkt me vragend aan. Kun je wat concreter worden?

De “ klacht”?

Uitlaten gaat niet zonder slag of stoot. Ze zet zich schrap, gaat rustig in de zon op de weg liggen genieten en dit gedrag wordt ruimschoots versterkt door tal van vertederde en grappig bedoelde opmerkingen van voorbijgangers. “Ze is ook nog zo klein.” “Haar pootjes zijn ook zo kort.” “Ze is gewoon moe.” Inderdaad ze is reuze slim en weet iedereen voor zich in te nemen.
Met weemoed denk ik tijdens zo’n uitlaatritueel aan haar voorganger.

Andere kwaliteiten

Een goeiige mannetjescocker die altijd ín was voor een frisse neus. Wandelen? In weer en wind …. geen bezwaar.. Tja… en dat zijn intelligentie vooral in zijn neus zat, had toch ook voordelen. Verdwalen in de Ardennen was met hem erbij geen probleem, want feilloos vond deze wegwijzer de weg terug.

De individuele talenten zien en gebruiken

“Je moet je teckel leren lezen”, zei een teckelkenner eens. “ Huh?” “ Observeren wat ze bedoelt met dat koppige, eigenwijze gedrag”, verduidelijkte ze.
“Dat als een mens oogcontact maken als ze andere ideeën heeft of het graven in die mand totdat ze onder een kleedje ligt, dat accepteer je toch ook?”
MOL houdt echt wel van wandelen, maar liefst niet elke dag hetzelfde rondje. Maar om nu élke dag met de auto naar het bos of het strand te gaan…. ? Tja dat gaat niet.

“Zorg voor afwisseling in de wandelroutes, voor mijn part kijk je welke kant zij opgaat bij het startpunt, of je draait de route om. En… teckels zijn nu eenmaal eigenwijs, dat is toch ook hun grappige, sterke karaktereigenschap?”, besloot dierenarts het gesprek.

  • Een andere benadering…
  • De unieke aanpak vinden…..

Waar heb ik dat eerder gehoord…
Zelf geadviseerd?

Maak gebruik van de unieke talenten  …

Jachthonden, waakhonden, schoothonden … ze hebben hun specifieke eigenschappen / talenten en als het goed is, houd je daar rekening mee.
En…. van een kat verwacht je ook geen volgzaamheid.

En in de mensenwereld?

Een huisarts geeft een advies of medicijn passend bij de diagnose en jouw specifieke klacht. Je krijgt niet automatisch hetzelfde  als de vorige patiënt met iets andere klachten.

Als het goed is,  is het karakter bepalend voor de opvoeding van je kind en benader jij je kinderen ook niet exact hetzelfde.

De leerlingen in de klas krijgen  ( zeer waarschijnlijk)  ook een aangepaste benadering en de juiste lesstof of weektaak kan daarbij weleens anders zijn voor Piet of Kees.

Daarom:

Gebruik de individuele talenten als je dyslexiebegeleiding geeft

Want waarom zou je iedereen met de diagnose dyslexie hetzelfde benaderen als je weet dat:

  • de ene dyslexie niet de andere is?
  • IQ en woordenschat verschillend kunnen zijn en  belangrijke informatie geeft over de therapievorm?
  • er sprake is van  bijvoorbeeld  faalangst?

Meer lezen over dyslexie en waarom -tig keer herhalen van bijvoorbeeld eenzelfde leestekst of dicteewoorden als straf voelt?
https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/herhalen-of-wel-tig-keer-overschrijven-helpt-dat-bij-dyslexie/

Meer informatie over spelling? https://www.spellingprof.nl 

Gerelateerde berichten
Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *