Een nieuw avontuur

Bloggen is voor mij een nieuwe manier om dit mooie, voor velen een onbekend beroep meer aandacht te geven. Een kans om mijn jarenlange ervaring te delen. Je bent welkom om een reactie of vraag achter te laten.

Logopedie is zó veelzijdig en mijn belangstelling breed en dat betekent dat ik in mijn blogcategorieën een keuze moet maken.

Wil je méér weten over een onderwerp en vind je er (nog) geen blog over? Je bericht zal ik als het kan omzetten in een blog.
Samen met jou wil ik informatieve en hopelijk ook leuke blogs gaan maken!

Blog

NT2 cursus efficiënter dankzij je kinderen

Blog#113-NT2 cursus efficiënter dankzij je Nederlands sprekende kinderen?

Waarom deze cursus NT2 nòg efficiënter en leuker wordt met schoolgaande kinderen?

“Krijg ik niet meer huiswerk Nederlands voor de volgende keer? Waarom is het niet goed voor mijn Nederlands als ik vooruit werk?”
Ja, dàt zijn nog eens cursisten hè? Vragen om méér en enorm gemotiveerd om onze taal goed te leren. Deze cursist toonde onbewust met haar reactie  dat “De appel niet ver van de boom valt” ( maar in haar geval staat die boom nu eens voor het nageslacht) en dat maakt deze cursus NT2 nog leuker. Waarom wordt deze cursus NT2 nog leerzamer, efficiënter en leuker met schoolgaande kinderen? Hoe versterk je de nieuw geleerde taalcursus thuis? 

 

Zo zoon(s) of dochters zo vader/ moeder….

“Silvia, zou jij mijn nieuwe leerling eens willen testen op taal? Hij is pas in Nederland komen wonen met zijn ouders, broertje en zusje. Hij maakt zulke grote stappen in het leren van de Nederlandse taal. Het zou jammer zijn als we dat niet wat efficiënter aanpakken.”
Een aantal jaren geleden kwam deze vraag van een lerares. Ze had niets te veel gezegd! Hij leek wel een spons. Niets ontging hem en elk nieuw detail zoog hij op als een spons en gebruikte het vervolgens in zijn dagelijkse leven. Zo ook met onze taal, de uitspraak en later ook met de spelling. En nu kwam zijn moeder…….

“De jongens praten onderling Nederlands….”

Vind je het vervelend dat je hun gesprekken niet meer kunt volgen?”, lachte ik. “Ja, dat ook…. het begint me te irriteren dat ik nù al geen gesprekspartner meer ben als zij Nederlands praten en dat wordt alleen maar erger, denk ik. Als ze vriendjes te spelen vragen, ben ik de buitenstaander en kan ik niet met hen praten.  Ik wil ze bovendien ook kunnen helpen met school als dat nodig is.”

De beste motivatie is frustratie

Wie herkent niet het gevoel dat je ergens in te kort schiet en ziet dat het ook ànders kan? Het onvermijdbare besef dat je afhankelijk bent van anderen omdat jij iets niet geleerd hebt, wat wel binnen jouw vermogen ligt als…. …
Als je er de tijd, geld en energie in wilt steken? Investeren in jezelf en daardoor ook in je meer thuis voelen in Nederland?

Het Nederlands leren kan nu niet snel genoeg gaan

Jonge kinderen leren op school snel een nieuwe taal. Niet vreemd, want ze worden gemiddeld zo’n 25 uur per week onder gedompeld in de taal op school, bij vriendjes of sportclubs en het gaat heel natuurlijk. Ze zitten nog in de taalgevoelige fase van hun leven. Ben je eenmaal volwassen dan is die spontane leerwijze verdwenen en ook al ben je nòg zo intelligent en gemotiveerd…. Het gaat minder snel en minder “vanzelf”.

Is mijn Nederlandse taalniveau makkelijker te verbeteren en te stimuleren?

“Wat vinden je kinderen ervan dat mama nu ook Nederlands leert?”
“Oh, ze moeten lachen om sommige klanken en soms verbeteren ze me al.”
“Zouden ze je een handje willen helpen?”
  Die vraag was onnodig, want ze waren op hun manier al een beetje Nederlands aan het geven.
“Schooltje spelen”, verduidelijkte ze lachend.

Grammatica verdiepen, Nederlandse taal automatiseren via spelletjes thuis

Inmiddels vraagt deze ijverige cursist niet meer om méér huiswerk, want ze ervaart dat ze de tijd tussen de afspraken beter kan gebruiken in het automatiseren van nieuwe taalregels. Ze vraagt nu tips hoe haar kinderen dit voor haar moeilijke onderdeel op een speelse manier kunnen oefenen met haar.
Voor hen een spel en voor hun moeder een pittige oefening.
En… om terug te komen op die appel en die boom? Ook mama is een spons en toont de volgende les hoe ze weer iets al bijna geautomatiseerd heeft.

Heb jij ook kinderen die hier Nederlands hebben geleerd en wil jij óók hun Nederlandse gesprekken kunnen volgen?
Afstand is geen bezwaar, want via bijvoorbeeld Skype is bij mij een cursus Nederlands goed mogelijk. Tot gauw?

Meer weten over NT2 van Dutch Lesson Veldhoven? https://www.dutchlessonveldhoven.nl

Interesse in één van de blogs over Dutch Lesson Veldhoven? https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/blog107-leer-je-sneller-nederlands-zonder-engels/

Beheers je het Nederlands goed, maar voel je je onzeker over de spelling? https://www.spellingprof.nl 

 

Lees meer
Moet onderwijs en spelling leuker worden?

Blog#112- Moet onderwijs en spelling leuker worden?

Hoe zorg je voor de succes ervaringen bij spellingachterstand?

Maak je het leuker of is het beter om een helder spellingoverzicht te geven?

Moet onderwijs en spelling leuker worden?

In NRC stond een artikel*  met ergens een kopje: “maak onderwijs niet leuker”. Ik “hoor” het mezelf denken na een algemene ouderavond lang geleden.
Een aantal ouders reageerden geïrriteerd op de eerste indrukken van de leerkracht aan het begin van het nieuwe schooljaar. Zij had even ervoor meegedeeld dat een aantal kinderen ( juist ja… van díe ouders) op maandagmorgen nauwelijks uit hun slaperige ogen konden kijken. Eén van de ouders besloot het aangestipte probleem tot jùfs probleem te maken.
“Misschien moest het onderwijs aangepast worden aan het tijdstip en mogelijk ook wat leuker en interessanter worden voorgeschoteld?”
Een pittige discussie volgde tussen mede- en tegenstanders en de discussie stopte abrupt op het moment dat een ouder het waagde om een tegenvraag te stellen:
“Is het weekend oorspronkelijk bedoeld om uit te rusten en energie op te doen voor een nieuwe school- of werkweek? Òf gebruik jij óók de tijd van je baas om betaald uit te rusten van je méér dan interessante weekend?”

De spellingapp wordt pas geaccepteerd met een hogere amusementswaarde

Aan de discussie hierboven moest ik denken tijdens het maken van SpellingProf. Ook hier kwam het ter sprake tijdens het plannen maken over hoe het eruit moest komen te zien.
Voor diegenen die niet weten wat SpellingProf is…  Enkele jaren geleden werkte ik aan een spellingapp. Een soort naslagwerk voor ouders, kinderen van de bovenbouw, maar ook voor middelbare scholieren, expats, mensen met dyslexie.
Kortom: spelling is van ons allen en het diende dus voor een grote doelgroep. Meer details erover op:
https://www.spellingprof.nl  of bezoek de FBpagina: https://www.facebook.com/spellingprof

Het plan was om er een spellingapp van te maken, maar….. ergens in het proces ging het haperen omdat de app niet werd geaccepteerd.
De reden? De amusementswaarde ontbrak! Laat dat nou nèt niet de bedoeling zijn geweest van deze app. Enfin, het kwam helemaal goed in het huidige jasje waar wij makers volledig achterstaan.

Hoe zorg je voor de succes ervaringen bij spellingachterstand?

Dàt was het doel van dit hulpmiddel.

Want:
Hoe méér er gesleuteld wordt aan de spellingdidactiek met allerlei speelse opdrachten, hoe méér het zorgt voor afleiding. Afleiding en vermaak in plaats van focus op het doel! Dat verklaart in mijn gedachtegang ook een van de oorzaken van:

  • het aantal laaggeletterden
  • de vele spellingfouten die óók bij hoogopgeleiden steeds meer worden gemaakt en…..  ze hebben echt niet allemáál dyslexie!

Móet kunnen”, was lange tijd een veel gehoorde uitdrukking. Daarom zie je:

  • het expres fonetisch schrijven in reclames, want dat is toch leuk?
  • het kopiëren van amusant bedoelde boodschappen met spellingfouten.

Inderdaad, met alarmerende gevolgen op het gebied van onderwijs waarbij spelling een belangrijk onderdeel van taal is.  Wij allen zijn óók verantwoordelijk voor het (spelling)onderwijs van ons nageslacht. Goed voorbeeld is niet voor niets belangrijk in de opvoeding. Dat geldt dan toch ook voor het onderwijs? In hetzelfde artikel spreekt de OESO ( organisatie van rijke industrielanden) m.b.t. Nederland over “een overduidelijke negatieve trend.”

Maak spelling níet leuker… maar overzichtelijker

Heb je ook weleens zo’n ervaring gehad? Je leert iets nieuws en het is knap ingewikkeld. Hoe bereik je zo goed mogelijk zonder al te veel problemen en stress je einddoel? Waarom doe je dit en niet dat? Waarom zùs en niet zó?

Welke optie zou jij kiezen?

  • Het is Coronatijd. Iemand gaat via Skype, teams of… vergaderen. Wat helpt? Veel amusement eromheen of zakelijke stappen van A tot je doel?
  • Je leert autorijden met grollen en grappen of met een instructeur die je geduldig en rustig de grondbeginselen aanleert?
  • Met de navigator naar een onbekend adres en jawel het wordt ook nog eens spitsuur… Ben je dan blij met een afleidende tekst, met begeleidende muziek òf met een zakelijke maar duidelijke stem die je veilig van A naar B loodst?
  • Je leert over de kenmerken van leenwoorden in onze taal. Waarom is limonade met een i en niet met een ie. Waarom past banaan niet bij de categorie lange klinkerregels zoals banen? Helpt een hoog gehalte vermaak dan beter dan no-nonsense regels?

Alles wordt pas leuk als je het ”kunstje” kent en tot die tijd…

  • Mag ik op judo? ”  “Ja, maar als het je tegenvalt, maak je dit jaar tòch helemaal af.”
  • Mag ik op paardrijles?”  “Prima, maar als je het moeilijk vindt…. jammer, maar dit jaar maak je af.”
  • Mag ik ook op fluitles….?”  “Goed, maar….”

Herkenbaar?

Ieder heeft vast wel zo’n ervaring. En nee… het afmaken is niet alleen vanwege de al betaalde contributie, maar ook en vooral om een andere reden. Iets wordt pas leuk als je het gaat beheersen.

  • Judo wordt pas leuk als je een tegenstander weerstand kan bieden.
  • Paard rijden wordt pas leuk als het paard naar jòu gaat luisteren en niet naar de instructeur of als je ook eens buiten de manege mag gaan rijden.
  • Dwarsfluitles wordt opeens heel leuk als je een mooi muziekstuk kunt spelen.
  • Spelling wordt leuk als je het zo goed gaat beheersen dat men weet wat je hebt geschreven. Als het een middel wordt om bijvoorbeeld een bericht te kunnen versturen.

Hoe zorg je voor de succeservaringen bij alles wat nieuw is en geleerd moet worden?

Net als bij spellingachterstand, een technische leesachterstand, begrijpend lezen….
Via overzichtelijke stap voor stap methodes zonder (overbodige) franjes leer je met focus op je doel. Eerst de basis dan pas de franjes.
Net zoals eerst leren staan, lopen en dan pas dansen, rennen of schaatsen.

Wil je meer lezen over spelling? https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/waarom-spellingregels-bij-mensen-met-dyslexie-zomaar-vergeten-worden/

Interesse in het volledige artikel?*  https://www.nrc.nl/nieuws/2020/09/11/alle-onderwijsvernieuwing-gaat-ten-koste-van-zwakke-kinderen  

 

Lees meer
Wat ík lees, vind jij niets!

Blog#111-“Ja, maar wat ík lees, is niet wat jíj zult lezen.”

“Ja, maar wat ik lees, is niet wat jíj zult lezen.”

“Ja, maar wat ik lees, is niet wat jíj zult lezen. Misschien is het iets voor jouw zoontjes!” Een wat verlegen, ongemakkelijk geschuifel en een lichte blos vergezelde zijn opmerking. O
Zijn reactie kwam op mijn aankondiging dat we vanaf volgende week ook elke keer een paar minuten praten over iets wat hij gelezen heeft.
Hij is een van mijn leerlingen met de diagnose dyslexie, die niet graag leest:  “omdat ik niet goed en snel genoeg lees!” Het zou ook een voorstel kunnen zijn geweest aan ieder andere scholier van elke leeftijd, want lezen is niet bepaald meer “hun ding”.

Lekker boekie…*

In de Kinderboekenweek komt het onderwerp geregeld op tafel en wat mij betreft zou het ook door het jaar heen meer onderwerp van gesprek mogen zijn. In een van de programma’s vertelde een schrijver dat hij dankzij het lezen ( in de bak, jawel…) omdat hij toch niets anders te doen had, ontdekte hoe leuk lezen is. “Je bent in je hoofd opeens heel ergens anders, je leert je verplaatsen in een ander en je kunt je echt helemaal verliezen in een boek.” Zomaar wat enthousiaste opmerkingen van deze zelfde schrijver/columnist. “Het was goed voor mijn woordenschat en ik leerde mijn gevoelens te verwoorden in plaats van mijn vuisten te gebruiken.” De andere oudere schrijver die ooit een zondagavondprogramma presenteerde, is een fervente ambassadeur van lezen. Hij bezoekt regelmatig scholen om leerlingen enthousiast te maken voor het lezen. Aan het einde van het gesprek toonde hij snel “Lekker boekie”.

Whatsapp gaat opeens over “De avonden en Tolstoi”…

“Ja, ja….. tieners in een whatsapp groep? Grapje zeker!” Nee echt, geen grap en de gesprekken in de vriendengroep gáán opeens ergens over. Men realiseert zich opeens dat boeken ook over hen gaan. Een boekongeluk wordt opeens realiteit als één van de vriendenclub ook een auto-ongeluk krijgt. Gesprekken gaan opeens ook over gevoelens, men leert zich beter inleven in de ander en er ontstaat meer begrip.

Hoe dat is ontstaan?

Daarover gaat het filmpje dat je onderaan deze blog kunt zien. Door die snelle aansporing om “lekker boekie” te kopen, was mijn nieuwsgierigheid geprikkeld. Googelend vond ik de uitzending hieronder en ik heb met blije verbazing gehoord en gezien hoe een vriendenclub ook daarnaast een léésclub werd. Dankzij het gezamenlijk lezen van boeken en daarover met elkaar discussiëren werd hun vriendschap hechter en hun onderlinge gesprekken boeiender. In het begin wat gestuurd door de vader/schrijver van een van de leden, maar al vrij snel kwamen ze zelf met titels om samen te lezen.

Vriendenclub wordt ook een leesclub….

Ze bestaan al heel lang, maar leken vooral een “damesclub aangelegenheid” en ze hadden een wat stoffig imago. Deze uitzending toonde het tegendeel. Een groep 16-jarigen die absoluut geen stoffige indruk maakten en ook van gamen en andere zaken houden die 16-jarigen bezighouden, hebben lezen in hun hart gesloten.

“Ja, maar wat ik lees, is niet wat jíj zult lezen”…

Terugkomend op die 11-jarige aan het begin van deze blog, bedenk ik hoe mooi het is als je ontdekt dat het niet gaat om wát jij leest, maar dát je leest. Laagdrempelig, je eigen interesses volgend en zo ontdekkingen doen die je vanzelf leiden naar nieuwe boeken.
Zoals de initiator van leesclub Nescio wilde bereiken.
En het mooie is……

  • je hoeft niet te wachten totdat de scholen het oppakken.
  • niet wachten totdat het onderwijs het vak literatuur weer meer aandacht geven.
  • dat je als (groot)ouders, buren, bibliotheken, sportclub of vriendengroep het ook bij je thuis kunt organiseren.

Lezen wat jíj leuk vindt en misschien daarmee een ander enthousiast maken om het ook te gaan lezen!

Als deze Kinderboekenweek dàt voor elkaar zou krijgen……
Ik denk dat een groot aantal “korte lontjes steekpartijen” veranderen in goede gesprekken en waardering voor elkaar. Doe je mee?

Meer over leesplezier?
https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/blog110-bestaat-het-vak-begrijpend-lezen-dan-nog/

https://bnnvara.nl/devooravond/videos/552196 *

Heb je hulp nodig bij spelling? https://www.spellingprof.nl 

 

Lees meer
Als bovengemiddelde intelligentie niet ontdekt wordt

Blog#110-Bestaat het vak begrijpend lezen dan nog?

Bestaat het vak begrijpend lezen dan nog?

Hoe je (begrijpend) lezen wèl leuk maakt?

Vanmiddag hebben we weer begrijpend lezen, bah!”  Als “lager schoolkind” ( eind jaren 60) haatte ik destijds begrijpend lezen. Ik… die alles las wat ik tegenkwam, hoe is het mogelijk, zou je denken. Ik was er niet goed in en zag geen reden om dit vak te moeten ondergaan. Bovendien…. ik was niet de enige! Elke dinsdagmiddag ging er een zucht van verlichting door de klas als het vak weer voor een week achter de rug was.
“Waarom hebben we dat vak nodig? ”, vroeg ik eens aan mijn juf.
“Dat is goed voor later”, was het vage antwoord. Ja duhu, later…. dat is ècht duidelijk voor een kind van 9 of 10 jaar.

Waarom bestaat het vak begrijpend lezen dan nog?

Die verbaasde reactie kwam toen ik een artikel tegenkwam. Onlangs las ik ergens dat Nederland waarschijnlijk het enige land is dat begrijpend lezen nog onderwijst. Het enige land in…? Helaas stond dàt er niet bij.
Intussen holt de leesmotivatie en de leesvaardigheid van schoolverlaters achteruit en kelderen “we” op de wereldranglijst.
Maar liefst 35% van de basisschoolleerlingen zou het noodzakelijke streefniveau niet halen om goed te kunnen meedraaien in de maatschappij. Op de middelbare scholen verdubbelt tussen 2003 en 2018 het laaggeletterdheid percentage ( 12 naar 24 procent) van de vijftienjarigen. Ondanks al die onderwijsvernieuwingen dreigt er iets dramatisch te gebeuren, want een goed (begrijpend) leesniveau heb je nodig voor al je toekomstplannen, je studie en voor een onafhankelijk volwassen leven..

Kunnen we iets overnemen van het aanleren van andere gewoontes?

Zoals:

  • Het drastisch verminderen van het rookgedrag?
  • De leeftijdsgrens van alcoholverkoop verhogen?
  • Het stimuleren van minder vlees eten?
  • Gezondere snacks in de schoolkantine i.p.v. de vette hap of zoete tussendoortjes?
  • Het gedisciplineerd (blijven) handhaven van de huidige Covid-19 gedragsregels?

“Straf me, geef me een boek”,  ofwel

Verplicht lezen instellen?
In het NRC las ik dat een rechter tieners strafte omdat ze door geen historische kennis gehinderd, gebouwen bekladden met racistische leugens en hakenkruizen.*
Waaruit bestond die straf?
Een jaar lang moesten ze maandelijks verplicht een boek lezen en daar een boekverslag van maken. De afloop is mij niet bekend, maar als de boeken een relatie hadden met hun straf is hun historische kennis en hopelijk het begrip voor hun taakstraf er zeker door gegroeid.
Verdient dit navolging in het streven om het leesniveau te verhogen?

“Onbekend maakt onbemind”

Of zoals mijn oma vroeger ooit zei toen ik iets niet lustte: “Wat de boer niet kent, eet hij niet!” Het zal vast over bittere witlof of andijvie zijn gegaan. Zoals elk kind in veel gezinnen moest ik wèl een hapje proeven, want als je niets probeert, weet je óók niet of je het wel of niet lust. Zó leer je allerlei gerechten kennen en wen je aan nieuwe smaken en gerechten.  Dat geldt ook voor lezen!
Natuurlijk is het fantastisch om via (voor)lezen of door een prachtig rolmodel nieuwsgierig te worden. Mijn leraar uit klas 4 bijvoorbeeld, die met zijn eigen “soapversie” van Karel en de Elegast een hele klas wist te boeien en nieuwsgierig te maken voor het vak geschiedenis.
Hij heeft ongetwijfeld bij velen dat zaadje geplant.

Maar in deze tijd… bestáát begrijpend lezen als apart vak dan nog?

Kan begrijpend lezen ook in een ànder jasje worden gestoken en hoe dan?

Net zoals bij het afleren van (ongezonde) gewoontes? Een waaròm?

Hoe pak je (begrijpend) lezen dan aan?

  • Allerlei puzzeltochten of droppings zijn gebaseerd op begrijpend lezen, je moet lezen om de puzzel op te lossen.
  • Recepten maken: zonder goed te lezen….. wordt het géén smakelijke hap.
  • Houd je van spannende geschiedenisboeken? Koppel er een quiz aan of laat ze er na het lezen een toneelstuk van maken.
  • Een toets over een bepaald thema? Laat ze om beurten een toets vraag bedenken voor de groep.
  • Een bouwpakket in elkaar zetten? Geef alleen de schriftelijke instructie.
  • Of laat je inspireren door de leesclub Nescio**

Kortom:

  • Koppel begrijpend lezen aan een tastbaar doel.
  • Zet begrijpend lezen in als onderdeel van een ander vak, zoals een toets, een spellingvraag, een zoektocht.
  • Leg een relatie tussen de activiteit lezen en het doel dat je wilt bereiken.
  • Zo kan begrijpend lezen ook spelenderwijs worden ingezet.

Oproep voor Kinderboekenweek 2020

Op 30 september begint de Kinderboekenweek weer. Laten we als school, (groot) ouders en andere naasten een leeszaadje planten bij al onze scholieren. Een zaadje dat leidt tot hervonden leesplezier met als doel komen tot het zo noodzakelijke volwassen leesniveau. Een volwassen leesniveau dat leidt tot zelfstandige studiekeuzes, beslissingen en een onafhankelijke toekomst.

Mijn zaadje(s)? https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/hoe-stimuleer-je-om-te-lezen-en-maak-je-een-boek-spannend/

Tips:

https://scalaleukerleren.nl/

https://scalaleukerleren.nl/geschiedenis/het-grote-geschiedenisleesboek/

https://bnnvara.nl/devooravond/videos/552196    **

https://www.allesoverboekenenschrijvers.nl  Lekker boekie

Bronvermelding: * https://www.nrc.nl/nieuws/2020/08/15/met-leesplezier-krijg-je-kinderen-niet-aan-het-lezen-zet-in-op-boekenstraf

En… geniet lekker mee met het volgende filmpje met Arjen Lubach over dit onderwerp: https://youtu.be/lelWCw3GmSo

Lees meer
Spreek jij Duits zoals je het schrijft?

Blog#109- Spreek jij Duits zoals je het schrijft?

Spreek jij Duits zoals je het schrijft?

  • Vind je het moeilijk om foutloos Duits te schrijven?
  • Betrap jij jezelf erop dat je het gaat uitspreken zoals je het schrijft?
  • Word je gek van al die tekens die je anders uitspreekt dan je gewend bent?
  • Spreek jij dáárom Duits zoals je het schrijft?

Grote kans dat niemand je begrijpt en dat is toch wèl je bedoeling.

  • Heb je zó je best gedaan om foutloos te schrijven en dan doe je een mondelinge overhoring en de leraar begrijpt je niet.
  • Ga je met de klas een paar dagen naar Berlijn en niemand weet wat je bedoelt!

Het goede nieuws bij Duits….?

Soms zijn de woorden precies hetzelfde als in het Nederlands of lijken er wel héél erg veel op. Zoals Kind= kind en Guten Tag lijkt wel heel erg op ons goede dag, maar…. “wie” betekent bij ons “hoe”.

Hoe komt het dat onze talen erg op elkaar lijken?

“We” zijn familie van elkaar! Nederlands en Duits zijn Germaanse talen.
En…. via het Latijn hebben we ook gezamenlijke leenwoorden net zoals in het Frans.
Vóór je in de Duitse taal begint, is het goed om je de tekens die bij de klanken horen eigen te maken en om alvast kennis te maken met andere eigenschappen van het Duits.

Een overzichtelijke start bij het leren van de Duitse taal helpt

Meestal begin je met Duits in de tweede klas, maar er zijn ook scholen die al Duits geven in de brugklas.
Om de start in de eerste of tweede klas van de middelbare school wat gemakkelijker te maken, heb ik jaren geleden allerlei klank-tekenregels verzameld uit boeken en methodes, verder aangepast en uitgebreid.
Na jarenlange toepassing in mijn dyslexiepraktijk bij mijn werk met leerlingen ( met dyslexie) eind klas 1 en begin klas 2 van het voortgezet onderwijs, kwam de vraag om er een pasklaar cursusaanbod van te maken.

Niet alleen voor leerlingen met dyslexie….

Ook als er géén sprake is van dyslexie, is dit een handige cursus om inzicht te krijgen in de wirwar aan Duitse klanken, bijbehorende tekens en de eerste beginselen van de verschillen die er zijn tussen het Duits en het Nederlands. Broers en zussen van leerlingen met dyslexie profiteren er ook van.

Nu jíj nog….., want wat al die andere cursisten in een aantal lessen leerden, leer jij natuurlijk ook!

Interesse in de Duitse klank/teken combinaties?

  • Je ontvangt de overzichtelijke cursus via je e-mail.
  • Sla het in een bestandje op.
  • Ga samen met een van je huisgenoten aan het werk.
  • Heb je wat hulp nodig? Je kiest dan voor de versie “uitgebreid” en daarna neem ik contact met je op.
  • Wil je meer begeleiding? Ook dat is mogelijk. Online help ik je graag met jouw Duits verder.

Zit jouw keuze hierbij?

    1. Versie  Duits “light* ” met een handige link naar een native speaker met extra oefeningen om aan de klank-tekencombinaties te wennen en te oefenen. Tarief: €14,95
    2. Versie Duits ”uitgebreid”: versie light + 30 minuten begeleiding  via Skype. €47,50
    3. Versie Duits in combinatie met Engels òf Frans “light”: van €29,90 voor €25,00
    4. Versie Duits, Engels en Frans “light”: van €44,85 voor €37,50
    5. Wil je meer begeleiding?
      Tarief per 30 minuten €32,95
  • Light*: de digitale cursus zonder verder begeleidingJe kunt je aanmelden via het contactformulier o.v.v. het nummer van je gewenste versie en de gewenste talen:  https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/contact/

Nadat je het bedrag hebt overgemaakt op: postbanknummer: IBAN: NL73INGB0000413575 t.n.v. S.M.E. Linssen o.v.v. je gekozen versie, ontvang je binnen 2 werkdagen je cursus via je e-mail!

Laten we gauw beginnen!

Bronvermelding klank/tekenkoppeling: Orthodidactische gids ISBN 9062837980 /Spel-Wel R.T. Support

Meer informatie over hoe dit product tot stand is gekomen? Klik op:
https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/blog-105-coronatijd-leidde-tot-dyslexie-producten/

Wil je informatie over de Nederlandse spelling? https://www.spellingprof.nl 

Interesse in het onderwerp dyslexie? https://balansdigitaal.nl/magazine-overview/ 

Lees meer
Leer je sneller Nederlands zonder Engels?

Blog#107-Leer je sneller Nederlands zonder Engels?

Leer je sneller Nederlands zonder Engels?

“Inmiddels heb ik wel door dat het praten goed op gang komt, als ze halverwege niveau A2 zijn. ” Ze” zijn de buitenlandse medewerkers van zijn bedrijf die hij graag extra toekomstmogelijkheden biedt. Een aantal hebben dankzij de cursussen ook ècht promotie gemaakt binnen zijn bedrijf.
We zaten in de ontvangstkamer met een kopje koffie en hadden overleg. We bespraken de vorderingen, de nieuwe kandidaten en wie wèl of niet een vervolgcursus NT2 gingen volgen. “Trouwens“, vervolgde de werkgever, “het is opvallend dat een aantal werknemers van wie ik dacht dat het een flinke uitdaging zou worden, juist sneller Nederlands proberen te praten dan de ‘hoger opgeleiden’.
Leer je misschien sneller Nederlands zonder Engelse voorkennis?”

Wat denk jij? Léér je sneller Nederlands zonder een gezamenlijke Engelse taal?

“Is dat niet vreemd eigenlijk?” Hij keek me vragend aan. “Hoe denk jíj dat ’t komt dat ze sneller Nederlands proberen te spreken?” vroeg ik hem. Hij dacht even na en mompelde iets over een paar talen waar ‘werkelijk geen woord van was te verstaan’. Hij vertelde over communicatie op de werkvloer die soms met ‘handen en voeten’ ging omdat deze werknemers wel andere Oost-Europese talen náást hun moedertaal spraken, maar geen Engels begrepen.

Hoe los je spraakverwarring dan op?

Ik stuur ze dan ’t liefst zo snel mogelijk naar jou toe, want ik wil dat Nederlands de taal op de werkvloer is. Soms zoek ik op de werkplaats naar een collega die het voor mij kan vertalen naar het Engels of Duits. Maar ja…. die werknemers zijn natuurlijk niet in dienst om steeds te tolken. Die hebben hun eigen werkzaamheden.”

Ís Engels een ongewenste rem om Nederlands te leren?

Met die vraag kwam het gesprek op:

  • de hoger opgeleide werknemers in bedrijven die soms al méér dan 10 jaar in Nederland wonen en absoluut geen noodzaak voelen om onze taal te leren.
  • de neiging om het gesprek tòch maar even snel in het Engels te doen omdat ze zich schamen voor die eerste fases waarin het gesprek natuurlijk nog op eenvoudig taalniveau is.
  • ònze neiging om bij het minste accent al onmiddellijk Engels te gaan praten en zo de leerkansen tot 0 te reduceren voor de nieuwkomer(s).
  • hun gevoel van onbehagen als de nieuwe taal vooral nog tot veel verwarring en onbegrip leidt.
  • hoe verleidelijk het is om “veilig” op Engels over te gaan.
  • begrijpen hoe hulpeloos en klein je je kunt voelen als je jouw gedachte nog niet op een volwassen manier kan verwoorden in een andere taal.
  • jouw eigen ervaring toen je bijvoorbeeld opeens Frans moest spreken tegen een campingbaas.
  • hoe populair vakantieparken of campings voor veel Nederlanders in Zuid-Europa zijn, omdat er Nederlands gesproken wordt.
  • het onvermijdelijke dat  jij als gesprekspartner je ook moet wíllen verplaatsen in die werknemer/collega/buren. In ruil voor hùn inspanning hebben ze jòuw steun nodig in de vorm van begrip, respect en heel veel geduld en aanpassing.

Het belang van de rol van de Nederlandstalige gesprekspartner

Het zou zomaar de titel van een blog of boek kunnen zijn.
Zó treffend verwoord door een gevorderde cursist die buiten mijn werkkamer nog steeds last had van een soort faalangst.

Toen mijn baas opeens zèlf heel langzaam Nederlands ging praten en zijn waardering, begrip en respect uitsprak voor mijn vorderingen. Ja, toen ging het opeens veel makkelijker om het Nederlands op de werkvloer te gebruiken”.

Natuurlijk had deze werkgever dat begrip en respect. Hij had het alleen nog nooit eens uitgesproken, bekende hij toen ik hem ernaar vroeg.

Spreek jij óók je waardering uit als jouw werknemer/collega/vriend of buurman/buurvrouw Nederlands leert en met jou in het Nederlands wil spreken?

Wil je meer weten over NT2 bij DLV? https://www.dutchlessonveldhoven.nl 

Interesse in een blog over DLV? https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/blog102-durf-jij-nederlands-te-praten/

Reviews? https://www.facebook.com/pg/dutchlessonveldhoven/reviews/

Lees meer