Een nieuw avontuur

Bloggen is voor mij een nieuwe manier om dit mooie, voor velen een onbekend beroep meer aandacht te geven. Een kans om mijn jarenlange ervaring te delen. Je bent welkom om een reactie of vraag achter te laten.

Logopedie is zó veelzijdig en mijn belangstelling breed en dat betekent dat ik in mijn blogcategorieën een keuze moet maken.

Wil je méér weten over een onderwerp en vind je er (nog) geen blog over? Je bericht zal ik als het kan omzetten in een blog.
Samen met jou wil ik informatieve en hopelijk ook leuke blogs gaan maken!

Blog

Dyslexie en een SWOT-analyse

Blog#125-Dyslexie en een SWOT-analyse

Inprenting of  een SWOT-analyse bij spelling?

Als mijn klasgenoten chocola kunnen spellen, dan schrijven ze opeens heel veel “sj” woorden goed. Hoe doen ze dat? Ik kan toch niet het hele woordenboek uit mijn hoofd leren?”
Wat de 8e klasser met dyslexie bedoelde, is dat de meeste klasgenoten snel generaliseren. Daarop zijn veel spellingmethodes gebaseerd. Een regel met daarnaast vooral automatiseren door inprenting. En daar gaat het bij mijn leerling met dyslexie nou mis.
Tijd voor een lesje dyslexie en een SWOT-analyse.

Wat is jouw sterke kant?

Ik besluit met hem een soort SWOT- analyse* te doen en vraag hem na te denken over zijn sterke kanten. Hij kijkt verbaasd en vraagt wat dat met spelling te maken heeft. Het antwoord komt pas veel later tijdens die les. De hoge cijfers voor rekenen, zijn schaak- en debatteertalent ziet hijzelf niet als sterke kanten. Dat is toch normaal? Die reactie herkennen we misschien wel?

Wat is jouw zwakke kant?

Op die vraag komt het antwoord direct en is ook niet zo verrassend, want al die jaren met lage cijfers voor spelling hebben daarvoor een uitstekende basis gelegd. Veel spellingonderwijs gaat uit van die zwakke kant.

  • “Schrijf het maak 10 keer op dan lukt het wel
  • Je moet beter kijken voor je schrijft
  • Ik geef je nog wel een paar van dit soort spellingoefeningen”

Tot vervelends toe is die zwakte er wel ( onbewust) ingehamerd. En met positief resultaat? Meestal helemaal niet.
Motivatie, alle leerprestaties en het zelfvertrouwen worden erdoor aangetast.
De zwakke kant vormt intussen een echte bedreiging.

Zijn er ook kansen of alleen maar bedreigingen?

Genoeg kansen om de spelling te verbeteren, maar dan moet je wel eerst ontdekken waar jouw sterke kanten liggen. Daarom vraag ik tijdens een intake vaak al:
“Waar ben je goed in?” en op de verbaasde blikken: “Daar gaan we straks eens lekker gebruik van maken!”
Gegarandeerd dat nieuwsgierigheid en voorzichtige hoop ontstaat.

Welke sterke kant?

Wat is er nodig bij goed rekenen, schaken en debatteren? O.a. analyseren en beredeneren.
Als we dat eens als uitgangspunt nemen bij jouw probleem met “chocola”.

  • Als jij kunt uitleggen waarom ch bij chocola en chauffeur hoort en sj bij sjouwen.
  • Als jij begrijpt waarom agenda en kalender anders zijn en niet horen bij categorie
    -age en -ale dan weet je ook hoe je kanarie schrijft.

Dan hóef jij niet het hele woordenboek uit je hoofd te leren. Bovendien…. dat ben jij toch over een week weer kwijt net als  bij die woordpakketten?

Hoe gaan we dat doen?

Nou “gewoon” met behulp van SpellingProf in onze lessen. Ik beloof je dat jij al die woorden óók leert spellen, maar wij pakken het anders aan. We blijven uit de buurt van je zwakke kant en de bedreigingen die daarbij horen. Als jij vanaf nu jouw sterke kant wilt gebruiken bij spelling maak je slim gebruik van jouw kansen. Jouw talenten.
Informatie over SWOT analyse?*  https://nl.wikipedia.org/wiki/Sterkte-zwakteanalyse

Informatie over SpellingProf? https://www.spellingprof.nl

Meer over spellingregels? https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/waarom-spellingregels-bij-mensen-met-dyslexie-zomaar-vergeten-worden/

 

Lees meer
Nederlands ook voor je Nederlandse werknemers.

Blog#124-Nederlands voor (Nederlandse) volwassenen in je bedrijf

Het telefoongesprek

“Ja uh…. geef je ook Nederlands aan Nederlandse mensen? Ik bedoel… volwássen Nederlandse werknemers?” De spreker aan de andere kant leek wat onzeker en er ontsnapte een zucht van opluchting toen ik antwoordde. “U bedoelt of ik ook Nederlands geef aan Nederlandse volwassenen in het bedrijf? Ja hoor, vertel gerust waarmee ik u kan helpen.” En zo werd die eerste onzeker gestelde vraag het begin van een lang gesprek.

Hij was het beu om steeds weer geconfronteerd te worden met zijn probleem. Hij de ervaren, oudere collega die juist iedereen bijstond. Altijd de vraagbaak was waarop jongere collega’s nooit tevergeefs een beroep deden. Hij voelde zich klein en onzeker worden als het weer zover was…..

Zijn probleem?

Tot een paar maanden geleden meldde hij in een dictafoon wat er was voorgevallen en een secretaresse typte het voor hem uit. Ze waren na al die jaren op elkaar ingespeeld en probleemloos maakte ze van zijn telegramstijl goedlopende zinnen. Taal was nooit zijn favoriete vak geweest en één van de redenen dat hij al vroeg een vak leerde. Steeds kwam hij een stapje hoger op de maatschappelijke ladder, zijn kwaliteiten vielen telkens weer op. Op die ene na dan…, maar dáárvoor had hij gelukkig Sonja* een gouden secretaresse.

Reorganisaties in het bedrijf

Tijden veranderen en gewoontes veranderen. De secretaresse ging vervroegd met pensioen en wegens reorganisaties ging iedereen zèlf rapporteren. Ook Theo*…..
Het kostte hem veel tijd en zijn baas vroeg hem vaak om uitleg. Af en toe kreeg hij hulp van een collega met wie hij de dienst had gedraaid, maar die had niet altijd tijd voor hem. Hij ging later naar huis, want plichtsgetrouw als hij was, wilde hij dat dit bureauwerk niet ten koste ging van de andere werkzaamheden.

De bezorgde werkgever

Op een dag vroeg zijn baas hem op zijn kantoor. Hij maakte zich zorgen om Theo, want Theo zag er de laatste tijd moe en ongelukkig uit. Hij leek niet meer op die enthousiaste rots in de branding en ging veel later naar huis. Zijn baas wilde weten of er thuis iets speelde, of hij zijn werk nog met plezier deed, of het werk in de buitendienst fysiek te zwaar werd. Kortom, hij wilde weten wat er speelde zodat hij hem kon helpen.

Opluchting

Toevallig lagen een aantal rapportages op het bureau om nog besproken te worden, ook een paar van hem. De bezorgde hartelijkheid deed Theo goed en hij besloot open kaart te spelen. Hij deelde zijn frustraties, zijn inspanningen om alles duidelijk op papier te zetten, maar dat zijn rapportages vaak meer vragen opriepen dan beantwoordden. Zijn angst om niet meer mee te tellen. Niets bleef meer onbenoemd en zijn baas?
Die luisterde aandachtig en voelde zich uiteindelijk net zo opgelucht als Theo. Hij was bang deze gewaardeerde collega en werknemer te verliezen, maar dit probleem konden ze toch samen oplossen?

De oplossing

“Wat denk je ervan als we iemand vragen je te léren rapporteren? Al onze werknemers hebben recht op passende bijscholingen die voor hun baan nodig zijn. Ga maar eens op zoek naar iemand die Nederlands geeft. Ik zou het geweldig vinden als jij je daarin bijschoolt, want ik heb daarna misschien ook nog een mooie functie voor je in gedachte.”

Denken in kansen

Denk jij in kansen voor je werknemers en voor het bedrijf? Ben jij ook zo’n werkgever?  Eentje die voor èlk probleem een oplossing zoekt? Die behalve zijn oprechte betrokkenheid bij zijn werknemers ook bezorgd is om de continuïteit in zijn bedrijf. Die er niet aan moet dénken als zijn trouwe werknemer, zijn vraagbaak voor alle nieuwkomers uitvalt?
Dan hebben wij een raakvlak!
Ik zorg ervoor dat zíjn rapportage of ander taalprobleem wordt opgelost, zodat hij weer die tevreden, blije rots in de branding wordt! De investering helemaal waard en als hij straks niet meer zo graag “buiten” werkt, óók op de binnendienst van onschatbare waarde zal zijn.

Vanwege de  privacy zijn de namen* gewijzigd.

Informatie over Nederlands? https://www.dutchlessonveldhoven.nl 

De sfeer tijdens mijn lessen? lees o.a.: https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/blog120-de-nederlandse-taal-terug-in-het-bedrijf/

Lees meer
Hoe zien jouw Nationale Voorleesdagen 2021 eruit?

Blog#123-Hoe zien jouw Nationale Voorleesdagen 2021 eruit?

Hoe zien jouw Nationale Voorleesdagen 2021 eruit?

“Binnenkort is er weer voorleesontbijt en kom jij dan in onze klas voorlezen?” Tijdens deze Nationale Voorleesdagen 2021, die waarschijnlijk vanwege Corona niet feestelijk met een voorleesontbijt werden geopend, denk ik met weemoed terug aan die gestelde vraag een paar jaar geleden. Ik vraag me af hoe zien jouw Nationale Voorleesdagen 2021 eruit?


Een voorleesontbijt met het hele gezin?

Met de hele klas aan het ontbijt in pyjama voor de PC en juf of meester in badjas? Ouders die gezellig aanschuiven en hun doorgaans drukke ochtendspits eens in alle rust beginnen met een fantastisch verhaal aan de ontbijttafel? Ervarend hoe rustig het ontbijt opeens verloopt en hoe heerlijk het is om even meegenomen te worden naar een andere wereld? Ontdekkend dat die zoon of dochter die nooit één minuut stilzit aan tafel nu opeens bewegingloos en doodstil geniet?

Maakt voorlezen nieuwsgierig en hongerig naar meer?

Waarom al die aandacht voor die Nationale Voorleesdagen? Natuurlijk zijn die voorleesdagen ontstaan met een doel. Veel kinderen en hun ouders lezen steeds minder en helaas valt Nederland daarbij  in negatieve zin wereldwijd op.
Hoe minder je ermee in aanraking komt, des te minder je die gewoonte dóórgeeft en hoe armoediger we onze gedachten verwoorden!
Als je als ouders niet ervaart hoe gezellig die leesmomenten met je kind zijn, weet je ook niet wat je mist. Weet je ook niet wat voor duurzane rijkdom je voor je nageslacht onbereikbaar maakt.

Gebruik jij het thuisonderwijs om mee te doen aan de voorleesdagen dit jaar?

“Gebruiken? Weet je wel wat je zègt? Stapel je nóg meer op ons bordje?” Ik hoor het ouders al zeggen en toch ….
Serieus, laten we deze situatie gebruíken. Er komen steeds meer berichten dat werkgevers begrip hebben voor de extra taken die hun thuis werkende werknemers er zomaar bij kregen. Daarom:

  • Beloon je kind eens in de vorm van een voorgelezen verhaal, nadat papa of mama de rust kreeg om te kunnen vergaderen.
  • Ondervind die serene rust en de saamhorigheid die ontstaat als je beiden geniet van het verhaal.
  • Ontdek dat wat je in het begin misschien met lichte tegenzin deed, steeds leuker wordt en een onmisbaar pauzemoment voor het hele gezin wordt.

Een win-win situatie creëren?

Zo verwoordde een cursist die Nederlands leert het thuisonderwijs en ook het samen lezen: “Dankzij het thuisonderwijs moet ik wel meer Nederlands praten. Alles is in het Nederlands. Ze zit in groep 3 en moet begeleid worden met lezen. Ze vindt het fantastisch en ik ook, want ik begin haar nu ook vóór te lezen. Niet alleen in mijn moedertaal maar natuurlijk óók in het Nederlands. Ook mijn Nederlandse woordenschat groeit dagelijks en wordt extra gestimuleerd.  Mijn dochter wordt steeds gemotiveerder om zelf te lezen, want dan kan zij doorlezen als ik weer aan het werk ga voor mijn baas.”

Hoe maak jij een boek spannend en stimuleer je jouw kind om zelf te gaan lezen?

Niet iedereen is even talentvol in het voorlezen, maar ook dàt valt te leren met wat slimme tips. Het helpt al, als je sámen boeken kiest waarbij je rekening houdt met jullie gezamenlijke belangstelling. Als jezèlf een boek leuk vindt, lees je het automatisch leuker voor.

Wil je tips hoe je een boek spannend maakt?
https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/hoe-stimuleer-je-om-te-lezen-en-maak-je-een-boek-spannend/

Meer weten over boeken en de Nationale Voorleesdagen? https://www.nationalevoorleesdagen.nl/

 

Lees meer
Alfa helpt Bèta met dyslexie naar succesvolle carrière

Blog#122-Alfa helpt Bèta met dyslexie naar succesvolle carrière

Alfa helpt Bèta met dyslexie naar succesvolle carrière

Inmiddels is het alweer járen geleden. SO’s  Engels op de middelbare school. 10 woordjes vertalen. Cijfer: een 3. Vreemde talen waren niet mijn ding. Schooljaar in, schooljaar uit waren de lessen Engels, Frans en Duits een ramp. Toch besloot ik in mijn HBO-studie stage te gaan lopen in Engeland. De leraar Engels had zo zijn bedenkingen. Had geen vertrouwen in een goede afloop. Mijn ouders zeiden: “Moet je vooral dóen, het kan er altijd beter van worden.”  En ik? Ik ging ervoor! En met succes. Ik leerde de taal. Met veel vallen en weer opstaan.”  
Net zoals bij:
“Zeg, wil je me nog een keer helpen met de Engelse grammatica? Je hebt me een aantal jaar geleden geholpen met mijn middelbare schooldiploma en voor deze studie moet ik toch weer een toets Engels met een voldoende afronden om verder te mogen gaan met de studie.”

Zomaar twee citaten uit het leven gegrepen

De eerste vond ik bij toeval ergens en de tweede was een cliënt.
Gemeenschappelijke eigenschappen:  ( ook al ken ik de eerste niet persoonlijk) een doorzettingsvermogen waar je U tegen zegt, vertrouwen hebben èn houden in jezèlf en….
Is er sprake geweest van “Alfa helpt Bèta met dyslexie naar een succesvolle carrière?”
Bij de tweede persoon zéker en het zou me niets verbazen als er bij de eerste persoon ook sprake is van dyslexie. Misschien in die tijd niet gediagnostiseerd.

Talent dat niet verloren mag gaan

Verhalen als deze….. inmiddels komen ze me zó bekend voor. Vele talentvolle scholieren en studenten die met lood in de schoenen binnenkwamen en kómen. Hoge cijfers voor de exacte vakken ( waar ík dan weer stinkend jaloers op was ) en voor de talen diepe onvoldoendes. Veel onbegrip, verdriet, frustraties, ouders of docenten die twijfelen aan de juiste studiehouding.
Met veel voldoening zie ik hun namen op Linkedin voorbijkomen. Stuk voor stuk mensen die nà die hobbel van de onvermijdelijke talen toch vol zelfvertrouwen hun weg vonden op MBO, HBO of Universiteit. Hun dromen, talenten en creativiteit achterna.
Dáár hadden ze mij dan echt niet meer voor nodig!

Kortom:Als je er niet voor gaat…. dan kun je ook niet winnen of verliezen. Wèl achteraf denken: “had ik maar….”
Vertrouw in jezelf en gá ervoor  ook dít jaar! Je kunt méér dan je zelf vaak doorhebt en soms heb je daar tijdelijk even een ander voor nodig!”

Déze Alfa helpt een Bèta graag op weg naar een succesvolle carrière!
Meer info vind je in mijn blogs zoals: https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/hoogbegaafd-en-dyslexie-dilemma-en-valkuil/

Vragen over spellingregels voor jezelf of je kind? https://www.spellingprof.nl 

Lees meer
Anekdotes in Coronatijd tijdens online afspraken

Blog#121- Anekdotes in Coronatijd tijdens online afspraken

Anekdotes in Coronatijd tijdens online afspraken

 “Maak je in deze periode van Corona nog weleens iets leuks mee nu je alleen maar online afspraken hebt?” Deze bezorgde vraag kwam van een lieve oud-collega die ik leerde kennen toen ik bij haar stage liep tijdens mijn studententijd. En ja…. leuke anekdotes in Coronatijd tijdens online afspraken zijn er genoeg. Misschien zijn sommige herkenbaar?

Daarom in deze blog een bloemlezing van online anekdotes in Coronatijd

Poezenwens eindelijk vervuld….

Zoals die rond een lang gekoesterde poezenwens. Gedurende de NT2 les zat mijn cursist zeer geconcentreerd op het puntje van zijn stoel. Hij vertelde in zijn beste Nederlands over de alternatieve vakantie nu een vakantie naar zijn vaderland er even niet in zat. De poezenwens kwam ter sprake en het bewijs van zijn aanwezigheid was o.a. zichtbaar op zijn handen vol poezenkrabjes. Achter zijn rug zweefde tegelijkertijd nog net zichtbaar een parmantig rood puntje kattenstaart heen en weer. Cursist merkte het niet eens, zó ging hij op in de les. Niet lang, want opeens bracht katertje resoluut een einde aan de ontkenning van zijn afwezigheid en sprong hevig spinnend op schoot voor het beeld. Een kat vertellen dat je bezig bent met een les blijkt nòg weerbarstiger dan aan onze eigenwijze teckel!

Een nostalgisch gevoel via het inkijkje in haar woning

De intake en de instaptoets van deze cursiste waren nog in mijn praktijk gedaan, maar toen werd de eerste lockdown aangekondigd. Cursiste woonde net over de grens en tijdens die eerste lockdown werden de grenzen van België naar Nederland gesloten. Lang leve internet! Tijdens haar eerste online afspraak zat ze in de tuinkamer en bij wijze van introductie liet ze de kamer en aangrenzende tuin zien. Ik waande me terug in het huis van mijn jongste oom net over de grens. Een grote veranda zoals zij het destijds noemden met een prachtige diepe tuin, waarin ik in mijn jeugd menig uurtje heb doorgebracht.

Toevlucht tot de warme zolder….

De oud-leerling die op kosten van zijn baas een cursus Nederlands volgde om zijn propedeuse te halen. “Mijn baas wil dat ik in zijn bedrijf hogerop kom en in het verleden heb je mij ook geholpen met mijn middelbare school examen Engels en Nederlands”
De lessen waren meteen na zijn werk en in die bloedhete zomerperiode zat hij met een smeltend ijsje voor het beeldscherm. “Je belde net iets te vroeg”, lachte hij. Even later volledig geconcentreerd in zijn les sloop broerlief achter hem langs op zoek naar een schoon kledingstuk dat daar te drogen hing. ”Ik ben er niet hoor”, roepend.

Spreekangst veranderde in een waterval dankzij een gedeelde vakantie-ervaring

Cursiste was Spaanstalig en sprak beter Nederlands dan ze dacht. Met haar Nederlandstalige echtgenoot sprak ze uit gewoonte voornamelijk Spaans. Voor haar nieuwe studie was een goed niveau Nederlands op minimaal B2-niveau noodzakelijk. Achter haar uitgestald op de kast tal van snuisterijen uit haar vaderland. Aan de muur erboven kleurrijk, vrolijk geborduurd een Peruaans schilderij met grote zorg achter glas gehangen. Het kwam me vaag bekend voor….
In het conversatiedeel krijgt het gesprek een onverwachte wending als ze over een vakantie in haar vaderland vertelt. Opeens herken ik de figuren van het schilderij. In haar enthousiasme over haar mooie vaderland vergeet ze al haar spreekangst en delen we onze ervaringen over o.a. dat handgemaakte schilderij. Zij als “native” doorzag natuurlijk direct de absurd hoge vraagprijs en schaterlachend schudde ze haar hoofd toen wij gratis begeleid door het eilandkoor uitgeleide werden gedaan en als dank voor het hoge betaalde bedrag nog een rondrit kregen in de kontikiboot. Vanaf dat moment was de spreekangst verleden tijd.

Ik ben niet waar jij denkt dat ik ben…..

“Zit jij nou in een bibliotheek?” De vergadering verliep online en de websitebouwer van SpellingProf had een mooi bibliotheekscherm achter zich. Een handige manier als je thuiswerkt en je huisgenoten graag hun privacy gunt. Meligheid lag op de loer…. Hilariteit ook omdat hij het spel onverstoorbaar meespeelde en collega opeens opmerkte dat de bibliotheek niet druk bezocht werd……

Genoeg anekdotes en wie zegt dat online lessen saai zijn…..  Ik zie de praktische mogelijkheden en gelukkig mijn cliënten ook!

Meer informatie waarom online afspraken waardevol zijn?
https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/afspraken-in-coronatijd-betekent-meebewegen/

Informatie over Nederlands NT2? https://www.dutchlessonveldhoven.nl 

Zelfstandig werken aan de klank/tekenkoppelingen in de vreemde talen?
https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/blog-105-coronatijd-leidde-tot-dyslexie-producten/

Lees meer
De Nederlandse taal terug in het bedrijf

Blog#120-De Nederlandse taal terug in het bedrijf.

De Nederlandse taal terug in het bedrijf.

“Silvia, bedankt!

Altijd weer leuk om te lezen hoe je de prestaties omschrijft.
We waarderen je inzet en geduld. En het werkt!
Langzaam komt de Nederlandse taal terug in het bedrijf.
Ik overleg met de jongens of ze gemotiveerd zijn voor het vervolg.
Mocht ik je niet treffen, dan wens ik je hele fijne dagen en blijf gezond!”
Groetjes r.

Zo luidde het zo typerende berichtje dat een tevreden werkgever me stuurde vlak voor de feestdagen, nadat buitenlandse werknemers bij Dutch Lesson Veldhoven een cursus Nederlands hadden gevolgd.

Een typerend bericht?

Ja, dit en voorgaande berichten zijn zo kenmerkend voor de prettige sfeer en de saamhorigheid binnen zijn bedrijf.
Je mensen wíllen kennen. Wéten wat er speelt op de werkvloer, maar óók in de privésituatie. Voelen partner en eventuele kinderen zich hier ook thuis?

Het oog hebben voor het wel en wee van je werknemers. In dit bericht zie ik dat omdat de werkgever niet voorbij gaat aan de motivatie. Uit onze evaluatie gesprekjes na afronding van een cursus ook. Ik proef de belangstelling voor zijn mensen, maar ook voor mij als docent. Hij wéét intussen dat het leren van Nederlands niet voor elke werknemer gemakkelijk is. Hij vraagt wat hij als baas kan doen als hij spreekangst vermoedt. Voor sommige werknemers was de taal in hun vaderland al niet zo sterk. In een andere taal is dat nog moeilijker.

Zelfstandig functioneren dankzij het beheersen van de Nederlandse taal

 “Mijn baas wil het graag dat er Nederlands op de werkvloer wordt gesproken en ík wíl me blijvend in Nederland vestigen. Ik ben hem zo dankbaar dat hij mij de mogelijkheid bood om jullie taal te leren. Wie had kunnen denken dat ik in het Nederlands zelfstandig alle zaken rond mijn verhuizing zou kunnen regelen?” Zomaar een reactie van een cursist.  
Zijn werknemers grijpen met beide handen de kans om hun arbeidspositie te verbeteren. Het beheersen van de Nederlandse taal helpt hen zich  zelfstandiger te bewegen. Ze begrijpen nu de briefjes die hun kinderen van school mee naar huis nemen. Ze volgen het Nederlandse nieuws op televisie, spreken met andere ouders op het schoolplein of met hun Nederlandse buren.
Kortom; ze wortelen in onze samenleving.

Flexibiliteit in de planning

Sinds een flink aantal jaar stuurt hij nieuwe buitenlandse medewerkers voor één of meer cursussen Nederlands. Elke keer is het weer een uitdaging om de groepjes samen te stellen. Dan bedoel ik niet alleen het taalniveau, maar vooral vanwege de (verschillende) ploegendiensten. Dat vraagt om aanpassingen van alle partijen. Soms twee wekelijkse planningen en soms ook kiezen we voor privélessen.

Hoe moet dat met de cursus tijdens de “intelligente lockdown”?

In maart 2020 kwam deze vraag per mail.
“Binnen het bedrijf  hanteren we natuurlijk ook strenge voorzorgsmaatregelen nu Corona in ons land is. Voor ieders gezondheid wil ik met je overleggen over het lesgeven. Zie jij een mogelijkheid om de cursus te geven zonder dat mijn werknemers en jij elkaar in levende lijve ontmoeten?”

Fijn… zo’n betrokken werkgever die ondanks zijn drukke bedrijf voeling blijft houden met ieders wel en wee en graag overlegt. Zijn medewerkers voelen dat óók. Als tijdens de les het conversatieonderwerp “werk” ter sprake komt, is hun non-verbale communicatie zó veelzeggend gelijk.
Wat beginnende cursisten of gevorderden dan gemeenschappelijk hebben?
De warmte en de glimlach als ze over het bedrijf en over hun baas praten.

Wil jij ook jouw Nederlands verbeteren of jouw medewerkers een betere toekomst bieden in Nederland?

Het beheersen van de Nederlandse taal is daarbij het beste begin!
https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/blog102-durf-jij-nederlands-te-praten/

Kijk voor meer informatie op: https://www.dutchlessonveldhoven.nl

Meebewegen in Coronatijd: https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/afspraken-in-coronatijd-betekent-meebewegen/ 

Lees meer