Een nieuw avontuur

Bloggen is voor mij een nieuwe manier om dit mooie, voor velen een onbekend beroep meer aandacht te geven. Een kans om mijn jarenlange ervaring te delen. Je bent welkom om een reactie of vraag achter te laten.

Logopedie is zó veelzijdig en mijn belangstelling breed en dat betekent dat ik in mijn blogcategorieën een keuze moet maken.

Wil je méér weten over een onderwerp en vind je er (nog) geen blog over? Je bericht zal ik als het kan omzetten in een blog.
Samen met jou wil ik informatieve en hopelijk ook leuke blogs gaan maken!

Blog

Spreek jij Engels zoals je het schrijft?

Blog#106-Spreek jij Engels zoals je het schrijft?

Spreek jij Engels zoals je het schrijft?

  • Vind je het ook zo moeilijk om foutloos Engels te schrijven?
  • Zeg je het dan maar zoals je het schrijft?
  • Zeg je know omdat je het anders verkeerd schrijft?
  • Word je gek van al die verschillende klanken die soms wèl met dezelfde letters worden geschreven?
  • Spreek jij dáárom Engels zoals je het schrijft?

Dan ben jij echt niet de enige die Engels verkeerd uitspreekt!

Of je nou wèl of geen dyslexie hebt….. er zijn zoveel verschillende klanken in het Engels. Inwoners van Engeland spreken het soms ook nog heel anders uit dan bijvoorbeeld mensen uit Amerika. Engels lijkt makkelijker dan het is.

Maar….  denk je de oplossing te hebben gevonden en spreek jij Engels zoals je het schrijft?

Grote kans dat niemand het verstaat en dat was toch wèl je bedoeling?

  • Heb je zo je best gedaan om foutloos te schrijven en dan doe je een mondelinge overhoring en de leraar begrijpt je niet
  • Ga je met de klas een paar dagen naar Londen en niemand weet wat je bedoelt!

Zal ik je een geheimpje verklappen? Ook ík vind het vaak nog moeilijk om een voor mij nieuw (vreemd) woord goed uit te spreken.

Engels klank/teken combinaties op een rijtje

Om de start op de middelbare school wat gemakkelijker te maken, heb ik jaren geleden allerlei klank-tekenregels verzameld uit boeken en methodes,  verder aangepast en uitgebreid. Na jarenlange toepassing in mijn dyslexiepraktijk bij mijn werk met leerlingen eind groep 8 en brugklas, kwam de vraag om er een pasklaar cursusaanbod van te maken. Ook als er géén sprake is van dyslexie, is dit een handige cursus om inzicht te krijgen in de wirwar aan Engelse klanken en bijbehorende tekens.

Nu jij nog….., want wat al die andere cursisten in een paar lessen konden leren, kun jij natuurlijk ook!

Interesse?

Je ontvangt de cursus via je e-mail. Het enige wat je hoeft te doen? Sla het in een bestandje op en ga samen met een van je huisgenoten aan het werk. Heb je hulp nodig? Dat kan ook. Je kiest dan voor de versie “uitgebreid” en dan neem ik contact met je op. Wil je meer begeleiding? Ook dat is mogelijk. Online help ik je met jouw Engels verder.

Welke kies je?

  1. Versie  Engels “light* ” met een handige link naar een native speaker met extra oefeningen om aan de klank-tekencombinaties te wennen en te oefenen. Tarief: €14,95
  2. Versie Engels ”uitgebreid”: versie light + 30 minuten begeleiding  via Skype. €47,50
  3. Versie Engels in combinatie met Frans òf Duits “light”: van €29,90 voor €25,00
  4. Versie Engels, Frans en Duits “light”: van €44,85 voor €37,50
  5. Wil je meer begeleiding?
    Tarief per 30 minuten €32,95

Light*: de digitale cursus zonder verder begeleiding

Je kunt je aanmelden via het contactformulier o.v.v. het nummer van je gewenste versie en de gewenste talen.
https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/contact/

Nadat je het bedrag hebt overgemaakt op: postbanknummer: IBAN: NL73INGB0000413575 t.n.v. S.M.E. Linssen o.v.v. je gekozen versie, ontvang je binnen 2 werkdagen je cursus via je e-mail!

Laten we gauw beginnen!

Heb je vragen over de Nederlandse spelling? Kijk eens op https://www.spellingprof.nl 

Wil je meer weten hoe dit product tot stand is gekomen?
https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/blog-105-coronatijd-leidde-tot-dyslexie-producten/

Een blog over Engels en dyslexie? https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/dyslexie-en-een-verstaanbaar-mondje-engels/

Bronvermelding klank/tekenkoppeling: Orthodidactische gids ISBN 9062837980 /Spel-Wel R.T. Support

 

Lees meer
Veranderingen logopedie-dyslexie-DutchLessonVeldhoven-Silvia Linssen

“Veranderingen bij Logopedie en dyslexie Silvia Linssen!

Logopedie en dyslexie Silvia Linssen wordt een beetje anders…..

Veranderingen Logopedie-Dyslexie-DutchLessonVeldhoven-Silvia Linssen. Het werk als logopedist dat ik decennialang met veel plezier gedaan heb, begon steeds meer te benauwen. Vooral door toedoen van allerlei opgelegde regels door de zorgverzekeringen. Het voelde als een kledingstuk dat je draagt na een verkeerde wasbehandeling en gekrompen is. Eerder schreef ik daar al een paar blogs over zoals de meest recente.
https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/waarom-contractvrije-logopedie-vanaf-2019/ Tot nu toe zocht ik binnen mijn mooie en veelzijdige vak steeds nieuwe uitdagingen. Verschillende banen naast mijn praktijk, als logopedist in het speciaal onderwijs, als docent op de opleiding logopedie, specialisaties zoals dyslexie, cursussen, bestuursfuncties, kwaliteitskringbegeleider… alles bedoeld om het werkplezier te verhogen. Ik geloof heilig in het feit dat als je plezier hebt in iets, je dat ook uitstraalt. In dit geval naar je patiënten/ cliënten.

Het spreekwoord luidt niet voor niets: “verandering van spijs doet eten!

Onder één dak krijgt logopedie-dyslexie Silvia Linssen een extra taalkant in de vorm van NT2 ofwel DutchlessonVeldhoven. Ik was daar al sinds 2013 mee bezig en ik heb tot nu toe ervaren dat mijn expertise, docentkwaliteiten en taalervaring veel bijdraagt aan de lessen Nederlands voor cursisten NT2. Ik beleef er samen met mijn cursisten veel plezier aan. Het geeft me voldoening als ik zie hoe ze uiteindelijk allemaal op hun eigen manier en niveau zich gaan redden in het Nederlands!

Werk moet bij je passen als een goedzittende jas!

Hulpverlening …. een vleugje humor….. relativeren….samen zoeken naar het beste wat past… het maakt een serieuze hulpvraag of (para) medische klacht lichter en een leerfase krachtiger!
Zoals te lezen in “Humor in de spreekkamer”.
https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/humor-in-de-spreekkamer-als-je-iets-leert/

Op het moment dat ik in familiekring aangaf dat de knellende regel- en controleerzucht van de zorgverzekeringen voelde als een verstikkende deken was de reactie van mijn echtgenoot: “Ga je dan stoppen?”   “Nou nog even niet, want ik vind mijn werk nog steeds leuk, maar dan ik wil het wèl anders!”, was mijn reactie.

Bij anders hoort vaak ook letterlijk een andere omgeving

Voor mij is “anders”: zonder contract werken (voor diegenen die daarover vragen hebben, zie de eerste link hierboven).

Anders is ook dat ik me vooral ga richten op:

Een andere inhoud van mijn werk zodat de jas weer lekker past!

Een nieuw adres hoort daar ook bij vanaf 1 mei 2019.

Vanaf die datum heet mijn praktijk: Logopedie-Dyslexie Silvia Linssen en Dutch Lesson Veldhoven gevestigd op Valgaten 5, 5502DC Veldhoven.

Hetzelfde ís en blijft mijn enthousiasme, de toewijding en zorg voor jouw hulpvraag!

Wil je:

  • een cursus spraakafzien
  • de Nederlandse taal leren
  • of:

Heb je dyslexie en wil je begeleiding op het gebied van :

  • grammatica
  • spelling
  • lezen
  • efficiënt leren studeren
  • vreemde talen
  • Cito training
  • examentraining VO vreemde talen

Ik zie je graag op mijn nieuwe adres in een comfortabele “nieuwe jas”!

Tot snel!

Wil je meer informatie over Dutch Lesson Veldhoven of ken je mensen die graag Nederlands willen leren? Neem een kijkje op: www.dutchlessonveldhoven.nl

De hulpverlening met een * wordt in een aantal gevallen niet door de zorgverzekering vergoed!

Lees meer
Ik vraag een restitutiepolis aan Sinterklaas

Vanaf 2019 contractvrije logopedie. De meest gestelde vragen èn antwoorden.

V: Vanaf 2019 contractvrije logopedie, wat betekent dat voor mij als hulpvrager?

A: Contractvrije logopedie houdt in dat ik nog steeds aan de eisen van de beroepsgroep voldoe, maar geen contract meer heb afgesloten met een zorgverzekering.

V: Logopedie zit in het basispakket, dan wordt logopedie dus volledig vergoed?

A: Ja en nee!

Eerst maar de ja: Tot 18 jaar is er geen sprake van een eigen risico en wordt logopedie vanaf de eerste afspraak vergoed, ongeacht de soort verzekering.

Nee: Zolang je eigen risico nog niet is opgebruikt, betekent de eerste aanspraak op (para)medische zorg elk jaar opnieuw dat je betaalt totdat het eigen risico “op” is. Heb je een erg goedkope premie afgesloten bijvoorbeeld door de keuze voor een hoog extra eigen risico dan betaal je automatisch dus langer voordat het eigen risico is besteed en de zorgverzekering de financiële last overneemt.

De hele vergoeding van elke behandeling is óók afhankelijk van de soort polis die je hebt.

V: Ik heb een zuivere restitutiepolis.

A:  Dan betaalt je zorgverzekering meestal de volledige behandeling.

V: Ik heb een natura/budgetpolis, is dat een probleem?

A: Bij je eigen zorgverzekering kun je informeren wat er per behandeling wordt vergoed.

V: Waarom heb je besloten om “opeens” contractvrij te gaan werken?

A: “Opeens” is niet helemaal waar. Het is een proces van een aantal jaren. Als dyslexiespecialist werk ik bijvoorbeeld al jaren met veel plezier zonder contract. Dit betekende: Geen opgelegde regeltjes rond het vullen van elk dyslexiedossier en geen 25% therapietijd die opgaat aan in mijn ogen zinloze activiteiten. Alle therapietijd is voor de hulpvrager(s).

V: Hoe gaat de betaling nu je contractvrije logopedische zorg verleent?

A: Je krijgt maandelijks een factuur. Het bedrag maak je binnen 14 dagen over op het desbetreffende rekeningnummer onder vermelding van je naam en factuurnummer. Je dient de factuur zèlf in bij je zorgverzekeraar.

V: Wat zijn dan je tarieven voor het komend jaar?

A: Zoals eerder in een blog beloofd ga ik niet mijn tarief verhogen tot het bedrag dat door de NZA is vastgesteld. Het gaat mij vooral om het plezier houden in mijn beroep als logopedist! Omwille van de overzichtelijkheid hanteer ik een tarievenlijst. Google: Overzicht Tarieven Logopedie 2019

In mijn praktijk vind je eveneens deze tarievenlijst.

Ben je geïnteresseerd en wil je meer weten over mijn keuze om vanaf 2019 als zelfstandig logopedist contractvrij te werken? https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/contractvrij-logopedie-met-restitutiepolis/

Lees meer
Alfa helpt Bèta met dyslexie naar succesvolle carrière

Blog#122-Alfa helpt Bèta met dyslexie naar succesvolle carrière

Alfa helpt Bèta met dyslexie naar succesvolle carrière

Inmiddels is het alweer járen geleden. SO’s  Engels op de middelbare school. 10 woordjes vertalen. Cijfer: een 3. Vreemde talen waren niet mijn ding. Schooljaar in, schooljaar uit waren de lessen Engels, Frans en Duits een ramp. Toch besloot ik in mijn HBO-studie stage te gaan lopen in Engeland. De leraar Engels had zo zijn bedenkingen. Had geen vertrouwen in een goede afloop. Mijn ouders zeiden: “Moet je vooral dóen, het kan er altijd beter van worden.”  En ik? Ik ging ervoor! En met succes. Ik leerde de taal. Met veel vallen en weer opstaan.”  
Net zoals bij:
“Zeg, wil je me nog een keer helpen met de Engelse grammatica? Je hebt me een aantal jaar geleden geholpen met mijn middelbare schooldiploma en voor deze studie moet ik toch weer een toets Engels met een voldoende afronden om verder te mogen gaan met de studie.”

Zomaar twee citaten uit het leven gegrepen

De eerste vond ik bij toeval ergens en de tweede was een cliënt.
Gemeenschappelijke eigenschappen:  ( ook al ken ik de eerste niet persoonlijk) een doorzettingsvermogen waar je U tegen zegt, vertrouwen hebben èn houden in jezèlf en….
Is er sprake geweest van “Alfa helpt Bèta met dyslexie naar een succesvolle carrière?”
Bij de tweede persoon zéker en het zou me niets verbazen als er bij de eerste persoon ook sprake is van dyslexie. Misschien in die tijd niet gediagnostiseerd.

Talent dat niet verloren mag gaan

Verhalen als deze….. inmiddels komen ze me zó bekend voor. Vele talentvolle scholieren en studenten die met lood in de schoenen binnenkwamen en kómen. Hoge cijfers voor de exacte vakken ( waar ík dan weer stinkend jaloers op was ) en voor de talen diepe onvoldoendes. Veel onbegrip, verdriet, frustraties, ouders of docenten die twijfelen aan de juiste studiehouding.
Met veel voldoening zie ik hun namen op Linkedin voorbijkomen. Stuk voor stuk mensen die nà die hobbel van de onvermijdelijke talen toch vol zelfvertrouwen hun weg vonden op MBO, HBO of Universiteit. Hun dromen, talenten en creativiteit achterna.
Dáár hadden ze mij dan echt niet meer voor nodig!

Kortom:Als je er niet voor gaat…. dan kun je ook niet winnen of verliezen. Wèl achteraf denken: “had ik maar….”
Vertrouw in jezelf en gá ervoor  ook dít jaar! Je kunt méér dan je zelf vaak doorhebt en soms heb je daar tijdelijk even een ander voor nodig!”

Déze Alfa helpt een Bèta graag op weg naar een succesvolle carrière!
Meer info vind je in mijn blogs zoals: https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/hoogbegaafd-en-dyslexie-dilemma-en-valkuil/

Vragen over spellingregels voor jezelf of je kind? https://www.spellingprof.nl 

Lees meer
Anekdotes in Coronatijd tijdens online afspraken

Blog#121- Anekdotes in Coronatijd tijdens online afspraken

Anekdotes in Coronatijd tijdens online afspraken

 “Maak je in deze periode van Corona nog weleens iets leuks mee nu je alleen maar online afspraken hebt?” Deze bezorgde vraag kwam van een lieve oud-collega die ik leerde kennen toen ik bij haar stage liep tijdens mijn studententijd. En ja…. leuke anekdotes in Coronatijd tijdens online afspraken zijn er genoeg. Misschien zijn sommige herkenbaar?

Daarom in deze blog een bloemlezing van online anekdotes in Coronatijd

Poezenwens eindelijk vervuld….

Zoals die rond een lang gekoesterde poezenwens. Gedurende de NT2 les zat mijn cursist zeer geconcentreerd op het puntje van zijn stoel. Hij vertelde in zijn beste Nederlands over de alternatieve vakantie nu een vakantie naar zijn vaderland er even niet in zat. De poezenwens kwam ter sprake en het bewijs van zijn aanwezigheid was o.a. zichtbaar op zijn handen vol poezenkrabjes. Achter zijn rug zweefde tegelijkertijd nog net zichtbaar een parmantig rood puntje kattenstaart heen en weer. Cursist merkte het niet eens, zó ging hij op in de les. Niet lang, want opeens bracht katertje resoluut een einde aan de ontkenning van zijn afwezigheid en sprong hevig spinnend op schoot voor het beeld. Een kat vertellen dat je bezig bent met een les blijkt nòg weerbarstiger dan aan onze eigenwijze teckel!

Een nostalgisch gevoel via het inkijkje in haar woning

De intake en de instaptoets van deze cursiste waren nog in mijn praktijk gedaan, maar toen werd de eerste lockdown aangekondigd. Cursiste woonde net over de grens en tijdens die eerste lockdown werden de grenzen van België naar Nederland gesloten. Lang leve internet! Tijdens haar eerste online afspraak zat ze in de tuinkamer en bij wijze van introductie liet ze de kamer en aangrenzende tuin zien. Ik waande me terug in het huis van mijn jongste oom net over de grens. Een grote veranda zoals zij het destijds noemden met een prachtige diepe tuin, waarin ik in mijn jeugd menig uurtje heb doorgebracht.

Toevlucht tot de warme zolder….

De oud-leerling die op kosten van zijn baas een cursus Nederlands volgde om zijn propedeuse te halen. “Mijn baas wil dat ik in zijn bedrijf hogerop kom en in het verleden heb je mij ook geholpen met mijn middelbare school examen Engels en Nederlands”
De lessen waren meteen na zijn werk en in die bloedhete zomerperiode zat hij met een smeltend ijsje voor het beeldscherm. “Je belde net iets te vroeg”, lachte hij. Even later volledig geconcentreerd in zijn les sloop broerlief achter hem langs op zoek naar een schoon kledingstuk dat daar te drogen hing. ”Ik ben er niet hoor”, roepend.

Spreekangst veranderde in een waterval dankzij een gedeelde vakantie-ervaring

Cursiste was Spaanstalig en sprak beter Nederlands dan ze dacht. Met haar Nederlandstalige echtgenoot sprak ze uit gewoonte voornamelijk Spaans. Voor haar nieuwe studie was een goed niveau Nederlands op minimaal B2-niveau noodzakelijk. Achter haar uitgestald op de kast tal van snuisterijen uit haar vaderland. Aan de muur erboven kleurrijk, vrolijk geborduurd een Peruaans schilderij met grote zorg achter glas gehangen. Het kwam me vaag bekend voor….
In het conversatiedeel krijgt het gesprek een onverwachte wending als ze over een vakantie in haar vaderland vertelt. Opeens herken ik de figuren van het schilderij. In haar enthousiasme over haar mooie vaderland vergeet ze al haar spreekangst en delen we onze ervaringen over o.a. dat handgemaakte schilderij. Zij als “native” doorzag natuurlijk direct de absurd hoge vraagprijs en schaterlachend schudde ze haar hoofd toen wij gratis begeleid door het eilandkoor uitgeleide werden gedaan en als dank voor het hoge betaalde bedrag nog een rondrit kregen in de kontikiboot. Vanaf dat moment was de spreekangst verleden tijd.

Ik ben niet waar jij denkt dat ik ben…..

“Zit jij nou in een bibliotheek?” De vergadering verliep online en de websitebouwer van SpellingProf had een mooi bibliotheekscherm achter zich. Een handige manier als je thuiswerkt en je huisgenoten graag hun privacy gunt. Meligheid lag op de loer…. Hilariteit ook omdat hij het spel onverstoorbaar meespeelde en collega opeens opmerkte dat de bibliotheek niet druk bezocht werd……

Genoeg anekdotes en wie zegt dat online lessen saai zijn…..  Ik zie de praktische mogelijkheden en gelukkig mijn cliënten ook!

Meer informatie waarom online afspraken waardevol zijn?
https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/afspraken-in-coronatijd-betekent-meebewegen/

Informatie over Nederlands NT2? https://www.dutchlessonveldhoven.nl 

Zelfstandig werken aan de klank/tekenkoppelingen in de vreemde talen?
https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/blog-105-coronatijd-leidde-tot-dyslexie-producten/

Lees meer
De Nederlandse taal terug in het bedrijf

Blog#120-De Nederlandse taal terug in het bedrijf.

De Nederlandse taal terug in het bedrijf.

“Silvia, bedankt!

Altijd weer leuk om te lezen hoe je de prestaties omschrijft.
We waarderen je inzet en geduld. En het werkt!
Langzaam komt de Nederlandse taal terug in het bedrijf.
Ik overleg met de jongens of ze gemotiveerd zijn voor het vervolg.
Mocht ik je niet treffen, dan wens ik je hele fijne dagen en blijf gezond!”
Groetjes r.

Zo luidde het zo typerende berichtje dat een tevreden werkgever me stuurde vlak voor de feestdagen, nadat buitenlandse werknemers bij Dutch Lesson Veldhoven een cursus Nederlands hadden gevolgd.

Een typerend bericht?

Ja, dit en voorgaande berichten zijn zo kenmerkend voor de prettige sfeer en de saamhorigheid binnen zijn bedrijf.
Je mensen wíllen kennen. Wéten wat er speelt op de werkvloer, maar óók in de privésituatie. Voelen partner en eventuele kinderen zich hier ook thuis?

Het oog hebben voor het wel en wee van je werknemers. In dit bericht zie ik dat omdat de werkgever niet voorbij gaat aan de motivatie. Uit onze evaluatie gesprekjes na afronding van een cursus ook. Ik proef de belangstelling voor zijn mensen, maar ook voor mij als docent. Hij wéét intussen dat het leren van Nederlands niet voor elke werknemer gemakkelijk is. Hij vraagt wat hij als baas kan doen als hij spreekangst vermoedt. Voor sommige werknemers was de taal in hun vaderland al niet zo sterk. In een andere taal is dat nog moeilijker.

Zelfstandig functioneren dankzij het beheersen van de Nederlandse taal

 “Mijn baas wil het graag dat er Nederlands op de werkvloer wordt gesproken en ík wíl me blijvend in Nederland vestigen. Ik ben hem zo dankbaar dat hij mij de mogelijkheid bood om jullie taal te leren. Wie had kunnen denken dat ik in het Nederlands zelfstandig alle zaken rond mijn verhuizing zou kunnen regelen?” Zomaar een reactie van een cursist.  
Zijn werknemers grijpen met beide handen de kans om hun arbeidspositie te verbeteren. Het beheersen van de Nederlandse taal helpt hen zich  zelfstandiger te bewegen. Ze begrijpen nu de briefjes die hun kinderen van school mee naar huis nemen. Ze volgen het Nederlandse nieuws op televisie, spreken met andere ouders op het schoolplein of met hun Nederlandse buren.
Kortom; ze wortelen in onze samenleving.

Flexibiliteit in de planning

Sinds een flink aantal jaar stuurt hij nieuwe buitenlandse medewerkers voor één of meer cursussen Nederlands. Elke keer is het weer een uitdaging om de groepjes samen te stellen. Dan bedoel ik niet alleen het taalniveau, maar vooral vanwege de (verschillende) ploegendiensten. Dat vraagt om aanpassingen van alle partijen. Soms twee wekelijkse planningen en soms ook kiezen we voor privélessen.

Hoe moet dat met de cursus tijdens de “intelligente lockdown”?

In maart 2020 kwam deze vraag per mail.
“Binnen het bedrijf  hanteren we natuurlijk ook strenge voorzorgsmaatregelen nu Corona in ons land is. Voor ieders gezondheid wil ik met je overleggen over het lesgeven. Zie jij een mogelijkheid om de cursus te geven zonder dat mijn werknemers en jij elkaar in levende lijve ontmoeten?”

Fijn… zo’n betrokken werkgever die ondanks zijn drukke bedrijf voeling blijft houden met ieders wel en wee en graag overlegt. Zijn medewerkers voelen dat óók. Als tijdens de les het conversatieonderwerp “werk” ter sprake komt, is hun non-verbale communicatie zó veelzeggend gelijk.
Wat beginnende cursisten of gevorderden dan gemeenschappelijk hebben?
De warmte en de glimlach als ze over het bedrijf en over hun baas praten.

Wil jij ook jouw Nederlands verbeteren of jouw medewerkers een betere toekomst bieden in Nederland?

Het beheersen van de Nederlandse taal is daarbij het beste begin!
https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/blog102-durf-jij-nederlands-te-praten/

Kijk voor meer informatie op: https://www.dutchlessonveldhoven.nl

Meebewegen in Coronatijd: https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/afspraken-in-coronatijd-betekent-meebewegen/ 

Lees meer