Blog 86#Als spelling een probleem is .. SpellingProf!  

Als spelling een probleem is .. SpellingProf!  

(Een interview met Silvia Linssen één van de makers van SpellingProf)

Als spelling een probleem is .. SpellingProf!  

Wanneer gebruik ik SpellingProf?

(Lachend) Als spelling een probleem is .. SpellingProf, natuurlijk!
Geschikt voor PC, IPad  en smartphone. Te gebruiken als  hulpmiddel bij het leren van nieuwe spellingregels, maar ook om spellingregels op te frissen of om te controleren of je de goede spellingregel hanteert.

Een soort Groene Boekje of woordenboek dus?

Nee, SpellingProf is alles behalve een woordenboek.
De spellingregels staan centraal vanaf het startniveau in groep 3 tot eind groep 8/ voortgezet onderwijs. Overzichtelijk gerangschikt.

De doelgroep is dus vooral leerlingen van de basisschool?

In principe is SpellingProf voor iedereen te gebruiken die twijfelt over de Nederlandse spellingwijze. Dat kunnen middelbare scholieren zijn, expats, mensen met dyslexie, maar ook ouders die hun kinderen thuis willen helpen met spelling.
Zèlfs bloggers, adverteerders, mensen die vaak schriftelijk moeten rapporteren, kunnen SpellingProf raadplegen.
De laatste fases zijn ook voor de gemiddelde Nederlandse taalgebruiker interessant!

Waarvoor gebruiken ouders zonder spellingproblemen SpellingProf?

Vaak doe je spelling op je gevoel, maar hoe leg je aan een ander uit waaróm het zo geschreven moet worden?
Dan vind je de uitleg in SpellingProf.

Waarom zeg je: “als spelling een probleem is .. SpellingProf”?

Zijn er niet genoeg spellingregels te vinden op internet of in boeken?

Dat klopt, maar SpellingProf onderscheidt zich doordat het stapsgewijs de spelling opbouwt. Het naslagwerk houdt daarbij ook rekening met spellingregels die voor mensen met bijvoorbeeld dyslexie voor extra moeilijkheden zorgen. Problemen die deze categorie gebruikers tegenkomt, kun je o.a. nalezen in de blog over interferentie*

Ik zie dat er niet alleen verschillende categorieën zijn, maar vaak ook een onderscheid makkelijk – moeilijk. Waarom?

De makkelijke woorden geven voorbeelden van nieuwe regels, waarbij zoveel mogelijk andere (moeilijke) spellingregels worden vermeden.
In de moeilijke woorden zitten vaak ook voorgaande spellingregels verwerkt. Zo kun je zelf kiezen op welk niveau je de spellingregel oefent en is met behulp van de voorbeelden meteen aangegeven hoe je het niveau kunt verhogen.
In de instructie wordt dit ook uitgelegd.

Instructie? 

Ja…. in SpellingProf zit ook een handleiding hoe je het kunt gebruiken. Hoe je een nieuwe spellingregel kunt oefenen.
Handig voor bijvoorbeeld ouders die hun kind willen helpen, maar natuurlijk ook voor middelbare scholieren die het zelfstandig gebruiken.

Kan het ook door basisschoolleerlingen zelfstandig in de klas of thuis worden gebruikt?

Na een korte begeleiding/uitleg door leerkracht of ouders is dat vanaf een bepaalde leeftijd goed mogelijk.

Wel heel praktisch nu scholen soms online lesgeven

Geloof het of niet, het was echt puur toeval! We werkten er eigenlijk al heel lang aan in de avonduren en weekends. Het stond al veel eerder op de planning om online te gaan, maar helaas heb je niet altijd alles in de hand en we wilden ook niet overhaast SpellingProf presenteren.

Dus?

Vanwege de verplichte sluiting van alle scholen is SpellingProf voor iedereen een paar maanden gratis beschikbaar te geweest. Zo konden ouders hun kinderen ( met dyslexie) helpen bij spelling en konden oudere scholieren zelfstandig en makkelijk een spellingregel opzoeken en toepassen in bijvoorbeeld een werkstuk of ter voorbereiding op hun eindexamen nog eens wat spellingvalkuilen nakijken.

Kan ik SpellingProf  overal gebruiken?

Ik reis normaal gesproken veel per trein…

Dat is het mooie van het programma ( enthousiast) ! Je kunt het zowel op de laptop, IPad als smartphone gebruiken. Dus ook als je in de toekomst in de trein huiswerk maakt of een rapport of verslag wilt schrijven.
Kortom: Als spelling een probleem is.. SpellingProf!  

Waarin onderscheidt SpellingProf zich van de verschillende spellingmethodes?

Voor alle duidelijkheid: SpellingProf is géén kant en klare spellingmethode met veel oefenstof, maar de volgorde van de regels en de opbouw van SpellingProf houdt rekening met elke speller.
Inclusief leerlingen en studenten met dyslexie/dysorthografie* hebben veel steun aan deze benaderwijze. SpellingProf houdt rekening met de hardnekkigheid in spellingfouten, als je geen rekening houdt met onbedoelde effecten.
SpellingProf is samengesteld op basis van kennis die is opgedaan tijdens mijn studie tot dyslexiespecialist aangevuld met jarenlange ervaring in het werkveld. In dat werkveld kwam ik in aanraking met tal van leerlingen en studenten met spellingproblemen of met dysorthografie
( spellingstoornis). Zij inspireerden met hun vragen en mooie resultaten om dit programma voor iedereen toegankelijk te maken.

Hoe kun je SpellingProf naast de spellingmethode van school gebruiken?

Het houdt rekening met:

  • een goede, maar vooral logische spellingvolgorde
  • de andere leerroute voor mensen met tal van spellingmoeilijkheden, waar de doorsnee leerling ook voordeel van heeft
  • interferentie*
  • de spellingvalkuilen
  • het percentage leerlingen met de diagnose dyslexie/dysorthografie*

Wat bedoel je met “rekening houden met een andere leerroute”?

SpellingProf maakt als naslagwerk gebruik van een andere volgorde om goed te leren spellen. Het geeft inzicht en benut andere talenten van de gebruiker. Een hulpmiddel voor thuis, op school, voor ouders die hun kinderen willen begeleiden zoals nu de scholen gesloten zijn. Het is goed bruikbaar naast de spellingmethode van school en biedt hulp om de juiste spellingwijze beter uit te leggen en toe te passen. Geen uitgebreide schema’s bij bijvoorbeeld de werkwoordspelling. Daarnaast helpt het hopelijk ook om bewuster te kijken naar de volgorde in spellingmethodes. 
Sinds “de geboorte van Spellingprof” gebruik ik het ook tijdens mijn begeleiding van cliënten met dyslexie. Als therapeut zorg ik dan voor een strikte scheiding van spellingregels die verwarring kunnen veroorzaken. 

Kun je daar een concreet voorbeeld van geven?  

Nou, zolang de lange klinkerregel ( maar gebruik hier gerust de vertrouwde formulering van de spellingmethode van school zoals “Jantje Snoeper” of” klinkerdief”) nog geen automatisme is, ga je geen verleden tijd in de spelling aanbieden. Met andere woorden: bewustzijn wat een volgende spellingregel kan betekenen voor de voorgaande regels die nog aandacht vragen.
Nog een voorbeeld: woorden als fabriek of kanarie staan tussen woorden als zeventig of november, maar je zegt niet “faabriek en kaanaarie”. Je hoort de a van kan. In SpellingProf staan ze bij de leenwoorden.. waar ze thuishoren.

Er is ook een onderdeel FAQ’s, waarom?

Als logopedist/dyslexiespecialist wil ik ook informeren over allerlei onderwerpen rond spelling. Ik hoop dat ik met deze FAQ’s daarin ben geslaagd. Mocht er toch nog een vraag rond dit onderwerp niet zijn beantwoord, dan neem ik die graag in deze “FAQ’s rubriek” op evenals het antwoord. Reacties zijn altijd welkom en mogelijk!  Inmiddels zijn er ook een aantal blogs geplaatst. Het is de bedoeling om daar later ook andere hulpverleners aan het woord te laten in een gastblog.

 Hoe is SpellingProf eigenlijk ontstaan?

In het voorstelrondje op de SpellingProf  wordt dat besproken, maar ik wil dat natuurlijk graag vertellen!
Al enige tijd liep ik rond met de wens om voor “mijn cursisten dyslexie en NT2” een soort naslagwerk te maken. Iets waarin ze onafhankelijk en eventueel zonder professionele hulp, antwoord konden vinden op spellingvragen. Helaas….. misschien herkenbaar…. het kwam er gewoon niet van.

Op een dag werd ik gebeld….. Annelies stelde zich voor als (groot)moeder van….!
Ze vertelde over haar ervaringen met het begeleiden van haar kleinkinderen via Skype, over haar zoon die het geluk heeft professionele hulp te kunnen zoeken èn betalen.
Hij realiseerde zich heel goed dat niet elke ouder zich dat financieel kan veroorloven.
Al helemaal niet als het meer kinderen in het gezin betreft. Hij was op zoek naar iemand die samen met hem daarover wilde nadenken.  

Begrijp ik dat goed? Méér gezinsleden met dyslexie?

Dat laatste is helaas vaak het geval. Dan kan het aardig in de papieren lopen.
We besloten een avondje met z’n drieën te praten over hun plan. Het sloot goed aan bij mijn nog steeds niet gerealiseerde wens.
Dat is in de notendop hoe het is gegaan. Véél gesprekken en mailverkeer volgden. Plannen werden gedeeld en van feedback voorzien.
Kortom vóór dit eindresultaat zijn er veel versies geweest! De eerder bedachte app bleek toch niet te kunnen bieden wat wij voor ogen hadden.
De fantastische websitebouwer Erwin Sigterman kwam in beeld en bracht uitkomst!
Goed luisteren is zéker een kunst! Hij voelde heel goed aan wat ons doel was en zorgde ervoor dat onze plannen goed werden vertaald naar deze praktische en snelle website!

Met SpellingProf kan ik als ouder van kinderen (met spellingproblemen of dyslexie) een professionele hulpverlener uitsparen?

( lacht) Dat zou iets tè veel eer zijn voor deze SpellingProf, en…. wij professionals willen natuurlijk ook nog ons werk doen. Maar …je kunt zéker veel zelfstandige hulp bieden.
Bijvoorbeeld bij:

  • zwakkere of beginnende spellers
  • een incidentele spellingvraag
  • dyslexie heb je veel steun aan de opbouw en de instructies die gegeven worden, maar die zijn voor iedere leerling wel prettig

Beschouw het als een “eerste hulp bij spellingproblemen, of -vragen”. Kortom……

Als spelling een probleem is .. SpellingProf?

Ja,  ik ben ervan overtuigd dat je er veel informatie uit kunt halen.
Vooral ook bij thuisonderwijs zo praktisch:

  • bij beginnende spellers
  • als je als middelbare scholier, student of volwassene vragen hebt op spellinggebied.

En…. nogmaals het is zéker niet bedoeld als vervanging van de expertise van mijn collega’s logopedie/dyslexiespecialisten of Remedial Teachers. 

Hoe kom ik aan een professionele hulpverlener bij mij in de buurt?

Ook daar is aan gedacht. Er is voor zover mogelijk, in een straal van 10-20 km. per woonplaats minimaal één hulpverlener gezocht. Misschien komen er nog meer bij. Bovendien is Spellingprof ook heel goed bruikbaar tijdens hun werk als dyslexiespecialist.   

De kosten van SpellingProf zijn met €5,00 erg laag, als ik kijk naar de inhoud van de website

We willen SpellingProf met deze prijs voor iedereen betaalbaar houden en toegankelijk maken, zodat zoveel mogelijk mensen het kunnen gebruiken bij vragen over spelling. In die filosofie paste ook het tijdelijke gratis gebruik van SpellingProf zolang de scholen gesloten waren in het voorjaar.

Wat hoop je te bereiken met SpellingProf?

Wat ik hoop te bereiken……? ( denkt na) Kijk, we hebben veel tijd, energie en geld geïnvesteerd in het maken van SpellingProf.
Dat is met ontzettend veel enthousiasme en toewijding gedaan. Wij hopen oprecht dat we een praktisch hulpmiddel voor de spelling hebben ontwikkeld, waar scholieren, docenten, ouders of andere professionals gebruik van kunnen maken bij het oplossen van spellingvragen.
Als we dat hiermee kunnen bereiken, dan is het voor mij  “missie geslaagd”!

Waarom een stap voor stap spellingopbouw met name voor beginnende spellers en voor mensen met dyslexie belangrijk is, lees je in de volgende blog*: https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/blog78-wat-betekent-interferentie-bij-dyslexie/

Benieuwd naar Spellingprof? Neem alvast een kijkje, een aantal spelling regels zijn blijvend gratis! https://www.spellingprof.nl/ 
Uitleg van termen als interferentie en dysorthografie* vind je op: https://www.spellingprof.nl/faq/

Er is ook een facebookpagina van Spellingprof: https://www.facebook.com/spellingprof/

Gerelateerde berichten
10 Replies to “Blog 86#Als spelling een probleem is .. SpellingProf!  ”
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *