“Had ik maar eerder toegegeven aan mijn eigen intuïtie en doorgezet,” zuchtte ze met een spijtige uitdrukking op haar gezicht.
Op zo’n moment voel ik mee, maar tegelijkertijd strijdt dat gevoel van opkomende irritatie, ja misschien zelfs boosheid om de eerste plaats.
Het meevoelen, omdat ook ik ooit zo’n moeder was die zich wel voor haar hoofd kon slaan. Gelukkig was er toen nog genoeg tijd om in dit geval zelf in te grijpen. Genoeg tijd om een toekomstdroom te helpen realiseren, daarbij geholpen door een gedegen orthopedagogisch onderzoek.
Dat is lastiger als de persoon in kwestie halverwege groep 8 nog getest moet worden en er sprake is van een wachtlijst.
De dyslexiebegeleiding/therapie startte vervolgens medio mei en dan is er nog maar weinig tijd. Te weinig tijd om eerst te kunnen ‘repareren’ om vervolgens de dyslexiebegeleiding annex pre-teaching in een ander jasje te gaan geven. Dit gebeurt er als de diagnose dyslexie op de basisschool wordt gemist.
Didactische verwaarlozing
Dat betekent in deze situatie, dat een voortgezet onderwijs advies op VWO niveau qua intelligentie (hoogbegaafd) mogelijk zou moeten zijn, als…
Vanwege de ‘didactische verwaarlozing’ is het nog maar zeer de vraag of dit haalbaar is, gelet op de beperkte tijd.
Een hard oordeel die term ‘didactische verwaarlozing‘? Misschien, maar voor de leerling en zijn ouders die jarenlang tevergeefs hierover in gesprek wilden, komt het nog veel harder aan. In dit geval als beide diagnoses gemist worden, lijkt me de term gerechtvaardigd. Een term die snoeihard uit het orthopedagogisch onderzoek kwam. Natuurlijk is het lastig deze combinatie van dyslexie en hoogbegaafdheid, want de diagnoses kunnen elkaar maskeren.
Het voelt alsof je het kind met het badwater weggooit.
Onvoldoende expertise op scholen door wegbezuiniging logopedie
Hoeveel talent, zelfvertrouwen en levensgeluk worden zomaar genegeerd door gebrek aan kennis?
Wat is het gevolg van onvoldoende tijd nemen voor een luisterend oor voor het verhaal van de ouders en andere experts?
Hoeveel ouders en hun kinderen ervaren dat hun verhaal met opgebouwde inzichten dankzij eigen ervaringen niet of onvoldoende serieus wordt genomen?
Welke kansen voor hun leerlingen mist een school als het team of leden ervan volharden in het eigen gelijk?
Hoe is het gesteld met de samenwerking met experts?
Kijk, dit bovenstaande is nu zo’n voorbeeld van wat er gebeurt als je de logopedist/ dyslexiespecialist wegbezuinigt uit het onderwijs. Dankzij een ministerie van onderwijs die destijds bedacht dat dit op het bordje van het ministerie van gezondheidszorg hoorde.
Meer praktijkervaringen om van te leren?
Dyslexie en onderwijs: op zoek naar jouw puzzelstuk- gelijke behandeling leidt niet tot gelijke kansen!
Een boek voor ouders maar zeker ook het lezen waard voor ieder die in het onderwijs werkt.
Een gewaarschuwd mens…. weet je nog?
Voor geïnteresseerden daarom dit boek:
https://www.boekscout.nl/shop2/boek/9789464683707
Meer lezen over kansen(on)gelijkheid?
https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/dyslexiebegeleiding-overhevelen-naar-het-onderwijs/